Ana Maria Pătru (AEP): Competitorii electorali se pot promova pe Facebook dar e necesară atestarea serviciilor prestate

ana maria patruCompetitorii electorali se pot promova liber pe Facebook, așa cum o pot face și prin intermediul altor canale de comunicare, fiind necesară atestarea realității serviciilor prestate și a bunurilor livrate, a declarat luni pentru AGERPRES președintele Autorității Electorale Permanente (AEP), Ana Maria Pătru.

„Acest drept este prevăzut de art. 36 alin. (1) al Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, potrivit căruia în campania electorală candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, precum și cetățenii cu drept de vot au dreptul să își exprime opiniile în mod liber și fără nicio discriminare, prin mitinguri, adunări, comunicare directă cu alegătorii, utilizare a televiziunii, a radioului, a presei scrise, a mijloacelor electronice și a celorlalte mijloace de informare în masă”, a explicat Ana Maria Pătru.

Ea a precizat că Legea 334/2006 nu prevede interdicții privind comunicarea prin intermediul internetului, ci stabilește niște limite ale cheltuielilor realizate cu publicitatea online. „Ideea de bază este că partidele politice, alianțele electorale și politice, candidații independenți și organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale — competitorii electorali — nu pot solicita decât rambursarea, din bani publici, a acelor cheltuieli efectuate, conform prevederilor legale, cu materialele de propagandă electorală, așa cum sunt ele definite de Legea nr. 334/2006„, a spus președintele AEP.

Ana Maria Pătru a punctat că, pe lângă documentele financiar-bancare pe care competitorii electorali trebuie să le depună ca acte justificative pentru cheltuielile electorale efectuate, este necesară atestarea realității serviciilor prestate și a bunurilor livrate. „De exemplu, un competitor poate depune facturi pentru achiziția și distribuția pe Facebook a unui videoclip electoral, noi trebuie să ne asigurăm că scopul achiziției a fost atins și că acesta a fost într-adevăr diseminat în spațiul online. În opinia mea, nu este vorba de birocrație excesivă atunci când discutăm despre plata unor bunuri și servicii din bani publici. Cu toții ne dorim o transparență crescută în domeniul finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale. Iar acum transparența trebuie să fie absolută. Fiecare competitor politic trebuie să înțeleagă că trebuie să justifice fiecare leu pe care cetățenii români îl acordă în acest sens”, a arătat Pătru.

Ea a menționat că AEP are datoria să ramburseze cheltuielile efectuate legal. „Vreau să transmit tuturor competitorilor electorali că AEP își dorește să aibă o relație constantă cu mandatarii lor financiari pe toată durata campaniilor electorale și să le ofere acestora toate îndrumările necesare, în așa fel încât rambursarea cheltuielilor electorale, o premieră în peisajul electoral românesc, să fie realizată cu respectarea tuturor prevederilor legale. Desigur, vom lucra în continuare la flexibilizarea cadrului birocratic pentru a-l face mai accesibil competitorilor electorali, dar nu ne vom abate nicio clipă de la principiul transparenței și legalității”, a menționat președintele AEP.

Ana Maria Pătru a adăugat că brandingul sau identitatea de imagine a unui staff de campanie ce însoțește un candidat la întâlnirea cu alegătorii nu trebuie să se situeze în afara prevederilor legale referitoare la materialele de propagandă electorală și la tipurile de cheltuieli ce pot fi efectuate. „De exemplu, cred că acest branding poate fi ușor de realizat prin distribuția de broșuri, pliante și alte materiale tipărite ce conțin programul și ideile politice ale candidatului. Legiuitorul, considerăm noi, a lăsat suficient spațiu de mișcare candidaților pentru a realiza o identitate vizuală decentă și cuprinzătoare în timpul campaniei electorale”, a conchis ea.

AGERPRES