Valeriu Butulescu duce ”Infinitul Brâncuși” și teatrul din Petroșani în patria teatrului mondial

Premiera Brancusi 1Proiectul cultural „Infinitul Brâncuşi” pus în scenă de Teatrul ”Ion D. Sârbu” din Petroșani, după creația cu același titlu a apreciatului scriitor și dramaturg Valeriu Butulescu, se va materializa, anul acesta, și printr-un turneu internațional în patria teatrului mondial (Grecia). Astfel, într-un fericit parteneriat cu  Consulatul General al României la Salonic (al cărui consul general este dr. Martin Ladislau  Salamon) şi Centrul Cultural „Vafopouleio”, aparţinând Primăriei din Salonic, piesa teatrului din Petroșani va fi jucată, în cadrul mai multor spectacole care vor avea loc cu ocazia „Anului Brâncuşi”, în Grecia.

Proiectul „Infinitul Brâncuşi” a demarat  la începutul anului 2007, sub patronajul Institutului Cultural Român, cu ocazia semicentenarului morţii marelui artist Constantin Brâncuşi. Proiectul are la bază piesa de teatru „Pasărea de aur” de Valeriu Butulescu, publicată în anul 2004 la Editura „Sitech”, Craiova. Despre această piesă, criticul Adrian Ţion scrie în prefaţa volumului: „Pasărea de aur  beneficiază de un discurs linear, frumos, meşteşugit din punct de vedere stilistic. Piesa este un fin adagiu despre creaţia şi menirea artistului. Simbolul păsării este subtil susţinut prin împletirea unor replici preponderent aforistice. (…) Evocarea lui Brâncuşi ajuns la capătul unei vieţi de umil slujitor al harului său genial, prilejul de a ne reîntâlni cu universul său fascinant şi prin mijlocirea textului dramatic de data aceasta este un act de temeritate artistică nu tocmai la îndemâna oricui. Felul în care Valeriu Butulescu reuşeşte să cuprindă în puţine pagini un crâmpei reprezentativ din acest vast teritoriu întru creaţie marchează, fără îndoială, o etapă nu neapărat importantă, cât necesară, din procesul de glorificare a marelui, inegalabilului Brâncuşi.

Pe 12 martie 2007, la Teatrul „Majestic” are loc prima audiţie a spectacolului radiofonic”Infinitul Brâncuşi” în regia lui Mihai Lungeanu, o producţie a Teatrului Naţional Radiofonic, cu actori de talie: Constantin Codrescu, Zoltan Octavian Butuc, Mihai Niculescu, Radu Amzulescu, Florin Anton, Maria Buză, Vlad Ivanov. Rolul principal este interpretat magistral de maestrul Ştefan Iordache. Marele actor a declarat la sfârşitul spectacolului: „Mulţumesc în primul rând dramaturgului Valeriu Butulescu, apoi colectivului de actori de la Teatrul Naţional Radiofonic Bucureşti. Vreau să-l asigur pe autor că piesa sa în spectacolul radiofonic va avea o audienţă mult mai mare , decât dacă s-ar fi jucat pe orice  scenă bucureşteană. Mi-a plăcut acest rol, acest Brâncuşi aforistic, scris cu atâta măiestrie. Am putut să mă identific perfect cu personajul, poate şi pentru faptul că şi eu sunt oltean.”

Prin strădania Institutului Cultural Român, textul a fost tradus în portugheză, iar spectacolul a fost prezentat la Festivalul de Teatru Radiofonic de la Lisabona.

Intrat în Fonoteca de Aur a Societăţii Române de Radiodifuziune, spectacolul este difuzat anual, de mai multe ori.

Brancusi Afis GreciaÎn anul 2009, piesa „Infinitul Brâncuşi” este republicată, în condiţii grafice excelente, de către Editura „Măiastra” din Târgu Jiu.  Pentru această carte Valeriu Butulescu primeşte Premiul pentru Dramaturgie  al Uniunii Scriitorilor din România, filiala Sibiu, pe anul 2009.

La rândul său, autorul Valeriu Butulescu declara imediat după premieră: „Am încercat să redau frământările unui mare artist, copleşit de vârstă şi glorie, la capătul drumului său pământean,conştient de moartea sa iminentă, dar şi de nemurirea sa. Un patriotism decent răzbate uşor din replici. Brâncuşi şi-a iubit pământul natal pe care, paradoxal, l-a părăsit tocmai pentru a-i sfinţi numele. În capitala culturală a Lumii de atunci el a rămas acelaşi ţăran sfătos de odinioară. Brâncuşi, pur şi simplu şi-a mutat coliba sa din bârne cioplite, la Paris. În discuţiile purtate, ca şi în arta sa, Brâncuşi rămâne adeptul rostirii esenţiale.  Replicile sale sunt sapienţiale, scurte şi încărcate de sensuri. Vorbeşte aforistic, în dodii, fără a fi însă sentenţios.  Se ştie că opera sa are şi o componentă literară, ce-i drept, de mică întindere, dar de o mare densitate filosofică, alcătuită exclusiv din aforisme. Apoteoza lui Brâncuşi din finalul acestei piese  are la bază un aforism autentic brâncuşian: „O sculptură desăvârşită trebuie să aibă darul de a-l vindeca pe cel care o priveşte.” Artistul părăseşte viaţa terestră, privindu-şi Pasărea de Aur.  Opera îi conferă forţa desprinderii de lumea pământeană.  Opera îi asigură zborul spre cerul nemuririi sale, dar şi pe meleagurile iubite ale copilăriei.”  

Biografia lui Brâncuşi se intersectează cu oraşul Petroşani în anul 1937. Aici artistul, venit special de la Paris,  a conceput Coloana fără Sfârşit, care a fost proiectată şi executată la Atelierele Centrale din Petroşani. De aceea, Brâncuşi este constant sărbătorit şi la Petroşani.

Cum anul 2016 a fost declarat „An Brâncuşi” de către Ministerul Culturii, Conducerea Teatrului Dramatic „Ion D. Sîrbu” din Petroşani, cu sprijinul Consiliului Judeţean Hunedoara a hotărât montarea unui spectacol „Infinitul Brâncuşi” în regia valorosului regizor clujean Gelu Badea.  Premiera a avut loc în data de 14 mai 2016 la Petroşani și a consemnat un real succes în fața publicului din Valea Jiului.