Explicațiile primarului Gheorghe Ile cu privire la valoarea și modul de calcul al taxei de colectare a deșeurilor în municipiul Vulcan

ile la birouInstituirea noii taxe pentru gunoi în municipiul Vulcan a generat, așa cum era și normal, o anumită dezbatere publică legată de modul de calcul al acesteia și de cuantumul stabilit de autoritățile locale pentru serviciul public de colectare al deșeurilor în anul 2017.

Consiliul local al municipiului Vulcan a stabilit astfel, ca pentru persoanele fizice, taxa de colectare a deșeurilor să fie de 8 lei/persoană/lună. Similar, pentru persoanele juridice s-a stabilit o taxă de 252 lei/tonă/lună. Sigur că toată lumea a observat că, analizând comparativ cu tariful aplicat în cursul anului 2016 de Pregoterm SA – operatorul local al serviciului de colectare și depozitare a deșeurilor din municipiul Vulcan, valoarea taxei aplicate persoanelor fizice este sensibil mai mare (cu un leu!). În ceea ce privește persoanele juridice, valoarea taxei a crescut ceva mai mult, iar schimbarea modului de calcul a acesteia a generat și nemulțumiri din partea unor reprezentanți ai mediului economic local.

Primarul municipiului Vulcan, ing. Gheorghe Ile spune că modul de calcul al noii taxe pentru managmentul deșeurilor este rezultat în urma unor analize economice cât se poate de simple și clare, iar creșterea de tarif rezultă pur și simplu din creșterea distanței până la care deșeurile menajere trebuie acum transportate pentru a fi depuse în depozitele conforme cu standardele europene. ”Toată lumea știe că până anul trecut, Pregotermul colecta deșeurile și le ducea la groapa de gunoi de la Căprișoara. Numai că acest deponeu a atins pragul de saturație și, urmare a unor angajamente asmate de România în fața Uniunii Europene, această groapă a fost închisă și urmează a fi ecologizată, iar depunerea deșeurilor nu mai este permisă. În consecință, până când noul Sistem de Management Integrat al Deșeurilor din județ va intra în funcțiune, deșeurile vulcănenilor sunt duse la Horezu sau, în cel mai fericit caz, la groapa temporară de la Petroșani, de unde urmează să fie relocate la deponeul de la Bârcea. Așadar, un calcul aritmetic simplu ne arată că dacă anul trecut transportam gunoiul la groapa de la Căprișoara, pe o distanță de un kilometru, acum suntem nevoiți să facem cheltuieli de transport pe 13 km (la Petroșani) sau chiar peste 100 km (la Horezu). Apoi, față de anul trecut, salariile angajaților de la salubritate, stabilite la minimul pe economie, au crescut și ele cu 200 de lei pe lună”, explică Gheorghe Ile.

Primarul municipiului Vulcan spune că, din calculul costurilor cu managementul deșeurilor împărțit la numărul real al cetățenilor cărora li se poate aplica această taxă, a rezultat un preț real al acesteia de, atenție !… 15,05 lei/persoană/lună. Din fericire, activitatea de selectare și valorificare a deșeurilor reciclabile, efectuată de Pregoterm, face posibil ca din deșeurile colectate de la Vulcan, un procent de circa 25% să poată fi valorificat la centrele de colectare a deșeurilor reciclabile, Vulcanul încadrându-se astfel în ținta stabilită de România în ceea ce privește colectare selectivă a deșeurilor. ”În acest fel, din banii pe care-i încasăm de la cei cărora le vindem PET-urile, hârtia, sticla etc., recuperate din deșeuri, putem acoperi o bună parte din costul serviciului de ridicare a deșeurilor, motiv pentru care valoarea taxei în acest an este de numai 8 lei/persoană/lună și nu de 15 lei/persoană/lună”, spune primarul Vulcanului.

Acesta explică, totodată, că în funcție de gradul de selectare a deșeurilor, valoarea taxei ar mai putea scădea sau, dimpotrivă crește. ”Depinde de fiecare dintre noi cum înțelegem să depunem la tomberon aceste deșeuri. Dacă vom pune în containerele pentru plastic
PET-urile sau în pungi separate sticlele, hârtia și alte materiale reciclabile, ușurăm munca celor de la Pregoterm care fac selectarea deșeurilor și ținem taxa de gunoi la un nivel rezonabil”,
spune Gheorghe Ile.

sortare-deseuri

 

În ceea ce privește discuțiile privind cuantumul acestei noi taxe în Vulcan comparativ cu celelalte localități din Valea Jiului, primarul muncipiului Vulcan spune că și aici lucrurile sunt cât se poate de clare: ”Depinde ce ne dorim. Noi la Vulcan am instituit un program de ridicare a deșeurilor de două, chiar de trei ori pe săptămână, iar Vulcanul este un oraș mai curat ca multe altele din județul nostru, iar asta nu o spun eu, ci o recunosc oamenii. Sigur că putem păstra acest ritm sau, dacă vrem să plătim cu un leu mai puțin, atunci trebuie să reducem ritmul colectării tomberoanelor la o zi pe săptămână sau chiar mai puțin și să stăm cu gunoaiele în fața blocului. Dar mai vrem oare să ne întoarcem la vremurile în care Vulcanul era sufocat de gunoi ?”, se întreabă Ile.

În ceea ce privește situația persoanelor juridice, instituirea taxei și, mai ales, modul de calcul al acesteia, au generat nemulțumiri, exploatate imediat de Opoziția politică locală, care însă în loc să propună soluții, a preferat doar să genereze zarvă. Primarul Vulcanului spune că, în ceea ce privește modul de calcul pentru impunerea taxei de salubritate la firme, s-a avut în vedere un STAS european, care ține cont de suprafața clădirilor exploatate de firmele din Vulcan. ”Nu putem merge cu cântarul în mână să ridicăm deșeurile de la fiecare firmă din Vulcan. În acest caz, am optat pentru aplicarea unui normativ prin care calculul taxei se face din împărțirea cantității totale de gunoi ridicată de la firme și cântărite la stația Pregotermului, la suprafața exploatată de toate firmele din oraș. Aveam ca opțiune, desigur, și varianta taxării pe fiecare persoană angajată, însă angajații firmelor sunt majoritatea vulcăneni care plătesc taxa la domiciliu și ni s-a părut incorect să taxăm oamenii de două ori. În plus, în acest fel, dacă doriți, acordăm și o facilitate fiscală pentru firmele care crează locuri de muncă în orașul nostru”, explică Gheorghe Ile.

Cu toate acestea, în perioada imediat următoare, o comisie instituită la nivelul Primăriei va analiza situația în cazul fiecărei firme ce funcționează în Vulcan pentru a stabili, de comun acord, o formulă agreată de calcul a taxei pentru ridicarea deșeurilor. În plus, problema va fi analizată și în cadrul unei noi dezbateri publice pe care autoritățile locale o vor programa pentru zilele următoare. ”În fond, putem regla această taxă o dată la 3 luni. Important este să facem în așa fel încât fiecare să plătească această taxă, pentru ca Vulcanul să nu ajungă în situația de a nu mai putea controla managementul eficient al deșeurilor”, mai spune Ile.