Programul de colectare stabilit de ANAF pentru 2017 a fost îndeplinit

Conducerea Agenției Naționale de Administrare Fiscală implementează un set de măsuri fiscale și administrative menite să transforme instituția într-o administrație fiscală și vamală modernă, eficientă și inovatoare, care oferă servicii de înaltă calitate și implementează procese simple și transparente și facilitează conformarea voluntară.

Fiscul trebuie să își consolideze poziția de partener real al mediului economic, prin implementarea unor procese de bună practică, bazate pe reciprocitate, cu scopul de a îmbunătăți conformarea voluntară la declararea și plata obligațiilor fiscale.

Astfel, se implementează măsuri proactive, care să contribuie la susținerea acestui parteneriat Fisc – Mediu de afaceri, după cum urmează:

–     Sumele declarate de către contribuabili sunt analizate pe baza indicatorilor de risc. Se are în vedere evoluția indicatorilor macroeconomici și modul în care aceștia se regăsesc în creșterea bazelor de impozitare. În cazul constatării unor iregularități, administrația fiscală, ca urmare a analizelor efectuate (NU în urma unei inspecții fiscale), dispune măsuri pentru rectificarea cuantumului sumelor declarate până la următorul termen de depunere a declarațiilor fiscale;

–     Motivele pentru care contribuabilii au dificultăți să achite la termen obligațiile fiscale declarate sunt analizate de către personalul specializat din cadrul ANAF. În cazul în care se constată că motivul de neplată este lipsa temporară de lichidități, cauzată de neonorarea la termen a obligațiilor contractuale, se are în vedere încurajarea accesării mecanismului eșalonării la plată, în scopul evitării declanșării executării silite;

–     În cazurile de neconformare la măsurile dispuse de administrația fiscală, precum și în cazurile cu impact semnificativ, se vor aplica măsuri coercitive, în conformitate cu legislația fiscală în vigoare.

În același timp, modernizarea administrației fiscale vizează atât propriile proceduri, cât și angajații, și are ca principale obiective:

–     evaluarea și revizuirea modului de funcționare a instituției, conform principiilor eficienței și eficacității, reformarea managementului și a sistemului de evaluare a performanței, în contextul alocării juste a resurselor de către Agenție către structurile fiscale subordonate;

–     implementarea unui nou sistem de pregătire profesională a salariaților Agenției pentru asigurarea posibilității realocării resursei umane către domenii de activitate deficitare, pentru a eficientiza colectarea și a îmbunătăți calitatea serviciilor;

–     modernizarea infrastructurii informatice necesare funcționării optime a sistemului de administrare fiscală;

–     reproiectarea principalelor activități ale instituției, după cum urmează:

  • dezvoltarea funcției de prevenire a structurilor cu atribuții de control;
  • flexibilizarea procedurilor de eșalonare la plată;
  • consolidarea activității de asistență reciprocă la recuperare în materia creanțelor fiscale;
  • transformarea executării silite în proces investigativ;
  • revizuirea procedurii de rambursarea TVA.

–     Armonizarea riscurilor identificate la nivelul structurilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (administrarea fiscală, inspecția fiscală, activitatea vamală, respectiv antifrauda fiscală), cu scopul creării unui profil de risc unic al contribuabilului, care va sta la baza direcțiilor de acțiune ale fiecărei structuri din cadrul Agenției.

  1. Rezultate la 11 luni

Totalul veniturilor bugetare colectate de ANAF în primele 11 luni ale anului 2017 a fost de 196,58 mld. lei, ceea ce reprezintă:

  • o depășire cu 7%, respectiv cu 12,84 mld. lei, față de perioada similară a anului 2016 (183,73 mld. lei);
  • un grad de realizare de 100% a programului de colectare stabilit prin legile bugetare anuale.

În ceea ce privește obligațiile fiscale declarate, se constată o evoluție pozitivă. În primele 11 luni ale anului 2017 s-a declarat un volum total de 199,015 mld. lei față de 186,021 mld. lei în perioada similara a anului 2016, o creștere de 12,99 mld. lei (6,99%).

De asemenea, în privința estimărilor legate de colectare a veniturilor bugetare pentru întreg anul 2017, din analiza potentialului de colectare până la finele anului, rezultă un volum total al veniturilor corespunzător celui prevăzut în legile bugetare anuale, asa cum au fost rectificate în luna noiembrie a.c., respectiv de 214,27 mld. lei, ceea ce va reprezenta o depășire cu 7,4% a sumelor colectate în anul 2016 (199,45 mld. lei), respectiv un plus de venituri de cca 14,81 mld. lei.