Propunerile PNL privind sistemul de educație

PNL a organizat astăzi o debatere în care a fost analizată starea în care se află învățământul românesc. Constatările PNL, privind stuația din învățământ au fost evidențiate de vicepreședintele PNL, Raluca Turcan. 

”Fostul ministru al educației ne spunea că în anul școlar 2016-2017 s-au pierdut pe drum 122.572 de elevi, iar cu un an în urmă 107.283. Abandonul școlar și părăsirea timpurie a școlii ating cifra de 20% în momentul trecerii de la gimnaziu la liceu, și de încă 20% în timpul liceului. Conform Eurostat, 18,5% dintre tinerii din România, cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani și-au încheiat parcursul școlar la finalul clasei a 8-a. De aproape un deceniu pierdem o jumătate de generație la examenele de Bacalaureat. Aproape jumătate dintre tinerii care se înscriu la o facultate renunță la aceasta. Pe această situație critică erau vitale niște măsuri serioase. Ele sunt așteptate ca aerul”, a spus Raluca Turcan.

Aceasta a arătat că, totuși, în ultimii ani, s-au făcut și pași spre cerințele sistemului. De exemplu, s-a umblat la partea de salarii. ”Întrebarea este dacă aceste creșteri (unele promise) pot influența în bine și calitatea actului didactic. E bine că s-au mărit bursele studenților, însă pregătirea acestora în sistemul universitar românesc este acoperită de competențe corelate cu cerințele pieței muncii? Sau studenții primesc burse trei ani, iar la final vor primi o DIPLOMĂ DE LICENȚĂ care nu va avea nicio valoare în economia reală? Întrebarea este dacă cei care sunt în universități răspund exigențelor de calitate și competențelor așteptate. Dacă au criterii de integritate formate?”, arată Raluca Turcan.

În opinia PNL, anul 2017 a fost un an pierdut pentru educație, din mai multe motive. Unul dintre ele este că nu au existat investiții în școli, dar și că nu există garanții că acolo unde ele au existat, s-au făcut exact acolo unde era nevoie.

După această diagnoză a guvernării pe domeniul educației, PNL anunță că are 3 priorități majore:

1. ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL – și anume, licee tehnologice dotate și adaptate cerințelor în parteneriat cu oamenii de afaceri. Acestea trebuie să fie concentrate pe regiuni de dezvoltare, acolo unde există cerere de forță de muncă și unde se poate dispersa forța de muncă;

2. REDUCEREA ABANDONULUI – nu putem lăsa pradă abandonului școlar și, în consecință, sărăciei, peste 60% dintr-o generație. Acești copii trebuie să se întoarcă la școală pentru a avea o șansă la o viață mai bună.

3. CALIFICAREA PROFESORILOR – avem nevoie de profesori bine calificați, motivați, profesioniști și care să ajute noile generații să se descurce mai bine în viață. La nivel European, 65% dintre copiii care intră acum în școala primară vor fi în situația în care vor avea profesii care astăzi nu există. Dacă România nu va investi astăzi în profesorii de mâine, tinerilor de poimâine li se va lua cu bună știință un drept elementar la muncă și la un trai decent.