Lumină din artă și tradiții, în Săptămâna Luminată, la galeria de artă Ianza din Petroșani

Home Cultură Lumină din artă și tradiții, în Săptămâna Luminată, la galeria de artă Ianza din Petroșani
Lumină din artă și tradiții, în Săptămâna Luminată, la galeria de artă Ianza din Petroșani

Nu putea fi aleasă o perioadă mai frumoasă pentru a aduce în atenția iubitorilor de artă tema sărbătorilor pascale și a tradițiilor acesteia în rândul momârlanilor Văii Jiului, decât fericita Săptămână Luminată. Pentru că, până la urmă, arta, fie ea tradițională, clasică ori contemporană, generează la rândul ei… Lumină.

Așa se face că iubitorii de frumos din Valea Jiului au avut oportunitatea de a se revedea, în Joia Luminată, la galeria de artă ”Ianza” din centrul municipiului Petroșani, acolo unde a fost vernisată o frumoasă expoziție având ca subiect tocmai arta și tradițiile pascale ale acestor locuri, în viziunea unor expozanți de seamă, artiștii Cristian Ianza, Petru Birău și Teodor Dădălău.

Fie că vorbim despre fotografiile având ca subiect obiceiurile din perioada Paștelui ale momârlanilor din Ținutul Văii Jiului, văzute de ochiul artistului fotograf Teodor Dădălău (din Tg. Jiu), fie că a fost vorba despre grăitoare și emoționante sculpturi reprezentându-l pe Isus pe cruce, pe Isus cel Înviat ori simbolice și superbe ”catedrale” ceramice făurite de artistul plastic Cristian Sergiu Ianza (din Petroșani), sau fie că vorbim despre obiectele vestimentare și gospodărești absolut autentice din gospodăria momârlanului Petru Birău (din Cimpa-Petrila) și de emoționantele picturi ale domniei-sale, întreaga expoziție găzduită de galeria Ianza din Petroșani s-a dovedit a fi, pentru publicul prezent la vernisaj, una plină de emoție. O emoție care i-a mișcat deopotrivă pe cei prezenți pentru prima oară în această frumoasă galerie de artă a Petroșaniului, ca și pe mulți cunoscători ai fenomenului artistic local – cum sunt de exemplu, prof. Eugen Bencău, prof. Radu Chința, artistul fotograf Francisc Nemeth (căruia îi datorăm imaginile care însoțesc acest articol), dr.ing. Dumitru Răscolean, prof.univ.dr.ing. Corneliu Mândrescu, artistul Adrian Szuszer sau jurnalistul Corneliu Bran și încă mulți alții.

Același sentiment a fost generat de expoziția ”Artă și tradiții pascale românești” care a fost vernisată, înainte de a poposi acasă, la Petroșani, și în galeria-soră a Fundației Ianza Art Inter-Cultural din orașul Kronach din Germania. Aici, expoziția a fost dedicată nu doar sărbătorilor pascale în versiune ortodoxă, românească, ci și momentului istoric ce aniversează anul acesta Centenarul făuririi României Mari. În expoziția din Germania, cei trei artiști au pus pe simeze aceleași lucrări pe care le-au putut admira, zilele acestea, și iubitorii de artă și tradiții din Valea Jiului. Motiv pentru care, am ales ca pentru o prezentare de specialitate a expoziției ”Artă și tradiții pascale românești” să apelăm la cele scrise de dr. Peter Muller în ziarul german ”Neue Presse” din Kronach.

”Meșteșugurile tradiționale nu sunt reprezentate doar prin costumele festive cusute manual după legi simbolice stricte, ci și prin vopsitul și încondeierea ouălor de Paște. Cele patru elemente: cerul, lumina, pământul și apa, se îmbină într-o simbioză artistică împreună cu trinitatea, reprezentată prin cununa de spini, formând o imagine de ansamblu desăvârșită. Este interesantă alăturarea ouălor încondeiate tradițional cu ouăle moderne, create din porțelan, într-o simbolistică abstactă. Petru Birău, care a completat acestă imagine prin fotografii istorice, prezintă reinterpretarea sacralității artei religioase prin mijloace moderne în cununi de spini izolate și forme recompuse ale tripticului. Altarul pascal al lui Ianza, merge pe aceeași direcție de interpretare, prin farfuriile de ceramică, care reprezintă apa și lumina, în concordanță cu conceptul Cristic divin. Obiceiurile străvechi sunt înfățișate prin fotografii artistice și icoane votive de către gorjeanul Teodor Dădălău, în ansamblu acestea subliniind diferența dintre tradiția lumească și cea spirituală. Sacralitatea artei tradiționale este recontextualizată de către Cristian Ianza în sculpturi moderne, lutul folosit fiind luat chiar din grădina artistului, din localitatea germană Kleichviechtach”, scrie dr. Peter Muller.

În mod evident, atât pentru cei care au avut bucuria de a fi prezenți la vernisajul acestei expoziții, pentru cei care au reușit să o viziteze ulterior ori pentru cei care, grație mijloacelor de comunicare moderne, au luat contact cu aceasta prin mass-media sau prin rețelele de socializare, săptămâna de după Paște a fost una mai… Luminată.