Explicațiile unui ”insucces” greu de evitat la examenul de BAC

Home Educație Explicațiile unui ”insucces” greu de evitat la examenul de BAC

La nivel național, peste 65% din elevii înscriși la examenul de Bacalaureat din acest an au trecut ”testul” maturității. În județul Hunedoara, doar puțin peste jumătate dintre cei înscriși pe listele de Bacalaureat au reușit această performanță. La prima vedere, cel mai slab rezultat pare să-l fi înregistrat Colegiul Tehnic ”Dimitrie Leonida” din Petroșani, unde doar un singur elev din cei înscriși la examenul de Bacalaureat a reușit să obțină media generală de peste 6 pentru a fi declarat ”admis”.

Potrivit raportului statististic publicat pe situl edu.ro după afișarea rezultatelor de la prima sesiune de Bacalaureat din 2018, la Colegiul Tehnic ”Dimitrie Leonida” s-au înscris inițial 132 de absolvenți, însă doar jumătate dintre aceștia s-au și prezentat la probele scrise ale Bacalaureatului, iar după cum aminteam, doar unul a reușit să promoveze examenul, iar alți 4 au obținut o medie generală peste 5 (care nu le asigură însă succesul deplin), chiar dacă la una au alta dintre cele 3 probe de examen au avut rezultate chiar și de de nota 7.

Cu toate că, la prima vedere, rezultatul absolvenților de la această unitate de învățământ tehnic din Valea Jiului pare a consemna un insucces categoric, conducerea unității școlare aduce în atenție o serie de argumente menite să explice cât se poate de logic adevăratul rezultat al actului educațional de la Colegiul Tehnic ”Dimitrie Leonida”. Directorul acestui Colegiu, prof. Camelia Paraschiv arată că, în primul rând rezultatele trebuiesc privite în contextul bagajului de cunoștințe cu care absolvenții de astăzi au venit în această școală, în urmă cu 4 ani. ”La Colegiul nostru, ca de altfel și la alte colegii tehnice din țară, nu vin elevi cu note de 9 și 10 la Evaluarea Națională, ci vin cei cu rezultate de 1 și 2 după Evaluarea Națională. În același timp, elevii noștri provin în marea lor majoritate din familii extrem de sărace, cu probeme sociale diverse, unele chiar grave, în care, de foarte multe ori, din păcate, famila este aproape absentă din sfera de educație școlară și extrașcolară a copiilor. În aceste condiții, corpul nostru profesoral a făcut întotdeauna tot ceea ce e omenește posibil pentru a crește bagajul de cunoștințe al acestor elevi și cred că nu e puțin lucru să aduci un elev de nota 1, care abia dacă știe să-și scrie numele, la stadiul de a obține o notă de trecere la finalul liceului”, spune prof. Camelia Paraschiv.

Aceasta atrage atenția, în același timp, asupra faptului că sistemul legislativ actual le permite și acestor categorii de absolvenți de gimnaziu să opteze pentru studii de liceu (la zi) chiar dacă este evident că nu au pregătirea minim necesară pentru a urma aceasă formă de învățământ. Mai mult, chiar și absolvenții învățământului profesional au posibilitatea de a se înscrie, după absolvire, direct în clasa a XI-a de liceu (la zi), cu toate că și în cazul acestora pretenția este mult supraevaluată. ”Din păcate, noi, ca unitate școlară, nu-i putem opri. Mulți realizează totuși, la un moment dat, situația lor școlară, capacitatea lor reală, și, deși se înscriu pentru bacalaureat, nu se mai prezintă, așa cum se poate constata și în situația din acest an de la școala noastră”, explică prof. Camelia Paraschiv.

În altă ordine de idei, aceasta arată că, comparativ cu alte localități hunedorene, spre exemplu, Vulcan sau Petrila, unde există un singur Colegiu care, pe lângă filiera tehhologică, are și filieră teoretică ori la Petroșani, unde există două licee teoretice și un altul de servicii care atrag cei mai buni elevi, Colegiul Tehnic ”Dimitrie Leonida” oferă doar filieră tehnologică și școli profesionale, serale sau clase de învățământ special. ”Evident că, în acest condiții, școala nu poate forma nici măcar o singură clasă de elită, unde profesorii noștri să poată obține performanțe și în cadrul examenului de bacalaureat. Trebuie să remarc însă faptul că, în ceea ce privește rezultatele la învățământul profesional, cel postliceal sau la școala de maiștri, înregistrăm an de an rezultate bune și foarte bune la nivel județean și chiar național, care însă nu sunt, din păcate, corespunzător reflectate în statisticile care ar putea da o imagine corectă a performanțelor școlii noastre”, spune Camelia Paraschiv.

Dincolo de eșecul unui examen de maturitate, cum este în mod evident Bacalaureatul, realitatea a demonstrat că de-a lungul timpului, mulți dintre absolvenții Colegiului Tehnic ”Dimitrie Leonida” din Petroșani au devenit oameni de nădeje în câmpul muncii, oameni serioși și capabili, buni familiști și buni cetățeni, calități pe care le-au dobândit și datorită interacțiunii cu dascălii acestei școli care, de multe ori, au făcut și fac un adevărat apostolat în educația unor tineri care, cu sau fără bacalaureat, aparțin tot acestei comunități și încearcă, de cele mai multe ori, în măsura putinței lor, să se facă utili acesteia.