Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Cum a ajuns ”Fata cu cercel de perlă” a lui Vermeer în zăvoiul lui Petru Birău de la Petrila

Home Cultură Cum a ajuns ”Fata cu cercel de perlă” a lui Vermeer în zăvoiul lui Petru Birău de la Petrila
Cum a ajuns ”Fata cu cercel de perlă” a lui Vermeer în zăvoiul lui Petru Birău de la Petrila

Atunci când vine vorba despre cultură și artă, Petrila este cu adevărat, locul despre care Ion D. Sîrbu spunea că nu se aseamănă cu nici un  altul, de nicicând și de nicăieri. Aici, în acest colț de Paradis al Văii Jiului, unde-și duc viața și unde-și desăvârșesc creația o seamă de oameni demni de statutul de artiști, cultura este cea care aduce cu o ritmicitate constantă, vești dintre cele ce se pot înscrie într-un jurnal de ”breeking news” al artelor. Spre exemplu, ce-ați spune dacă ați afla că imaginea celebrului tablou ”Fata cu turban” sau ”Fata cu cercel de perlă”, una dintre cele 35 de capodopere realizate de pictorul olandez Johannes-Jan Vermeer van Delft în secolul al XVII-lea, poate fi văzută într-o insolită asociere cu peisajul inconfundabil din Fățăciunile din Birăonii Petrilei.

Cum este posibilă o astfel de… minune ?

Se știe că ”Mona Lisa Nordului” sau ”Gioconda olandeză” cum mai este denumită celebra capodoperă a lui Vermeer poate fi văzută aievea doar la Muzeul Mauritshuis din Haga. La fel de bine se cunoaște în lumea artelor faptul că ”Fata cu cercel de perlă” a constituit sursă de inspirație pentru alți artiști proeminenți. Este cunoscut, spre exemplu, faptul că Salvator Dali s-a inspirat în creațiile sale din tehnicile lui Vermeer, în special cele privind lumina. Tot așa, mai recent, în 2014, artistul englez Bansky a reprodus într-o variantă street art, inconfundabilul portret pe o clădire din Bristol, iar scriitorul Tracy Chevalier și-a construit din încă neelucidata istorie a acestui tablou, romanul de succes ”Fata cu cercel de perlă”, roman ecranizat în 2003, în care povestea iubirii dintre pictorul Vermeer (excelent interpretat de Colin Firth) și slujitoarea sa Griet (interpretată magistral de Scarlett Johansson) este adusă sub luminile rampei.

Poate inspirat de toate aceste antecedente sau poate inspirat chiar de către soția sa (a cărei asemănare cu ”Fata” lui Vermeer este cât se poate de clară) l-au făcut pe apreciatul artist plastic Petru Birău, să-și îndrepte spiritul creator către această lucrare epocală din istoria artei, aducând-o în realitățile celor mai fascinante peisaje petrilene. Așa s-a născut o altă capodoperă în portofoliul creațiilor plastice semnate de Petru Birău. Cel mai recent tablou al acestuia, finalizat în această primăvară, ne-o prezintă în toată splendoarea ei, pe ”Fata cu cercel de perlă” încadrată în peisajul unic, definitoriu, al ținuturilor rurale din jurul Petrilei. O imagine pe care Petru Birău o așază cu delicatețe și originalitate în rândul creațiilor sale deosebite, numind-o cu simplitatea-i caracteristică ”Fata cu cercel de perlă în zăvoi”.

Deși își caracterizează creația ca fiind doar ”o altă interpretare” a unei capodopere din istoria artei plastice, tabloul lui Petru Birău îi definește deja un nou stil de creație, ”trădat” și de alte lucrări ale sale, în care inserția unor imagini celebre din prestigioase capodopere ale marilor maeștri în peisajul definitoriu al mărginimilor Petrilei, demonstrează că nu doar acest loc (Petrila), ci și acest admirabil artist (Petru Birău) nu se aseamănă cu nici un altul, de nicicând și de nicăieri.

Felicitări, maestre ! Suntem onorați că vă putem admira și că vă avem între noi, cei din Valea Jiului.

Sursa foto: Facebook/Petru Birău