”Ursul cu cercel de perlă” al lui Petru Birău sau despre cât de departe se poate merge cu interpretările în artă

Home Cultură ”Ursul cu cercel de perlă” al lui Petru Birău sau despre cât de departe se poate merge cu interpretările în artă
”Ursul cu cercel de perlă” al lui Petru Birău sau despre cât de departe se poate merge cu interpretările în artă

Consecvent nu doar talentului său creator absolut original, dar și statutului profesional de doctor în artele plastice, pictorul petrilean Petru Ilie Birău ne surprinde încă o dată, ducând interpretarea unei capodopere ale artei universale în lumea originală a propriei sale viziuni creative.

Devoalam cu ceva vreme în urmă excepționala sa pictură intitulată ”Fata cu cercel de perlă în zăvoi”, o replică a celebrei creații ”Fata cu cercel de perlă” a marelui maestru olandez Vermeer introdusă în peisajul rustic al colinelor petrilene din ”bătătura” artistului Petru Birău, acolo unde acesta își desăvârșește, în armonia naturii, între câmpuri crude, păduri verzi și felurite onomatopee ale faunei acestui areal, creațiile sale artistice.

Zilele acestea, via facebook, aflăm că Petru Ilie Birău a dus mai departe această temă a interpretărilor, realizând o nouă lucrare absolut fabuloasă, ale cărei etape de creație suntem în măsură să vi le prezentăm în imaginile care însoțesc acest articol. În pictura sa intitulată ”Ursul cu cercel de perlă”, Petru Ilie Birău face, pe lângă un excelent ”calambur al culorilor”, un pe cât de inedit, pe atât de sugestiv substitut al personajului central, înlocuind ”Gioconda lui Vermeer”, cu un superb exemplar de urs carpatin, căruia îi plasează însă, la baza gâtului, discret, un colier cu… perlă.

Ideea, genială desigur, a asocierii ”Fetei cu cercel de perlă” a lui Vermeer cu Moș Martin – ”Regele Carpaților” ar putea părea pentru cei mai tradiționaliști, ușor deplasată. Despre cât de departe se poate merge cu interpretările în artă, fără a cădea în ridicol, lăsăm desigur specialiștii în critica de artă să se pronunțe. Dar înainte de a face judecăți de valoare, n-ar fi rău să ne amintim că una dintre cele mai radicale replici din istoria artei este cea creată în anul 1919 de Marcel Duchamp, care după ce i-a desenat mustăți Giocondei lui Leonardo, pe o foto-reproducere, și-a dus lucrarea intitulată L.H.O.O.Q. în elita artei universale. În același context, putem menționa și faptul că varianta ”Ursul cu cercel de perlă” a lui Petru Ilie Birău a apărut poate și sub influența lui Banksy, ale cărui opere le-a admirat în original în urmă cu doi ani la MoCo Museum (Modern Contemporary Museum) din Amsterdam (așa cum tot rețeaua de socializare facebook ne dezvăluie, în jurnalul personal online al artistului), amintindu-ne despre împușcarea ursului Arthur, prin substituirea personajului vermeerian subliniind astfel valoarea nobilului animal. Ori, pur și simplu, poate că Petru Ilie Birău ne semnalează, și în acest mod sensibil al artei, pericolul distrugerii habitatului natural și prezența tot mai insistentă a urșilor în orașe și stațiuni turistice. Sau poate că, prin originala sa lucrare, Petru Ilie Birău își permite, pur și simplu, o mică joacă artistică.

Oricare ar fi însă explicația filosofică ori științifică a ”Ursului cu cercel de perlă”, este indubitabil faptul că acest nou tablou, realizat în ulei în pânză, reprezintă încă o valoroasă capodoperă a pictorului Petru Ilie Birău, pe care o apreciem ca atare. Felicitări, maestre !