Proiectul Liniei verzi de autobuze pentru Valea Jiului avansează greu, dar direcția este doar spre înainte

Perspectivele ca în Valea Jiului să fie implementat un proiect major care să asigure modernizarea transportului local și interurban între cele 6 localități componente ale regiunii, prin utilizarea de autobuze electrice, nepoluante, moderne, confortabile, după modelele de succes implementate deja în marile orașe ale țării, datează încă din 2017. Atunci, primăriile din Vulcan, Lupeni, Petroșani, Petrila, Uricani și Aninoasa, împreună cu Consiliul județean s-au aliat pentru a putea accesa bani europeni nerambursabili în vederea punerii în operă a acestui ambițios proiect.

Având în vedere faptul că acesta presupune nu doar o conlucrare eficientă a unor echipe de specialiști din cadrul celor 7 instituții publice administrative asociate, care au constituit chiar și un nou ADI care să coordoneze acest proiect, ci implică și rezolvarea numeroaselor probleme care apar inevitabil în derularea unui proiect de o asemenea anvergură, lucrurile au avansat ceva mai greu decât se estimase inițial. A fost nevoie de foarte multe întâlniri pentru ca toate UAT-urile să se poată pune de acord asupra investițiilor care urmează să fie realizate, asupra contribuțiilor pe care trebuie să le aibă în proiect și comunitățile locale, asupra altor aspecte ce țin de întocmirea studiilor și proiectelor necesare înainte de a demara efectiv execuția unui astfel de proiect. În acest context s-a situat și întâlnirea care a avut loc la sediul Primăriei din Vulcan în  data de 24 august 2021, la care au participat primari ai localităților din Valea Jiului și echipele tehnice din primării, administratorul public al județului Hunedoara, Costel Avram și șefi ai unor importante servicii tehnice și economice din cadrul Consiliului județean Hunedoara, dar și reprezentanți ai proiectantului și ai firmei care asigură managementul acestui proiect.

Concluziile acestei întâlniri sunt, potrivit declarațiilor făcute de Costel Avram, administratorul public al județului Hunedoara, acelea că discuțiile purtate pe marginea proiectului tehnic propus de firma de proiectare au fost unele dificile, dar constructive, mai ales că în rândul beneficiarilor au existat numeroase observații de care proiectantul are obligația să țină cont la elaborarea proiectului tehnic care va fi înaintat finanțatorului. ”Am transmis proiectantului obiecțiile noastre altfel încât proiectul să fie modificat corespunzător și să-l putem înainta finanțatorului, urmând ca odată cu acest lucru să ne îndreptăm, practic, spre etapa de implementare efectivă a acestui important proiect pentru locuitorii din Valea Jiului. Știu că vorbim de mulți ani despre acest proiect, dar vrem să facem lucrurile ca la carte, ca să asigurăm pentru viitor un transport local elegant, eficient și ecologic în Valea Jiului. Împreună cu domnul președinte Laurențiu Nistor, vă dau asigurări că acest proiect se va realiza, iar Consiliul județean Hunedoara va face ceea ce trebuie în această direcție”, a declarat Costel Avran, administrator public al județului Hunedoara.

Din discuții au reieșit mai multe aspecte care, în opinia reprezentanților CJH și ai primăriilor din Valea Jiului, nu mai sunt conforme cu realitățile momentului și trebuie actualizate, dar au apărut și o serie de probleme legate de costurile privind implementarea proiectului care, pe zi ce trece, cresc odată cu creșterea prețurilor la materii prime și materiale de construcții, la energie și la salarizarea forței de muncă. ”Ne dorim să avem, într-un final, un proiect tehnic bun, care să fie acceptat de ADR Vest Timișoara, organismul care gestionează finanțarea europeană în regiunea noastră, dar ne dorim în același timp să avem un proiect tehnic realist, care să țină seama și de solicitările pe care noi le-am făcut în studiile de fezabilitate, să țină cont și de realitățile momentului, dar să se încadreze în mod eficient în bugetul pe care-l avem la dispoziție potrivit contractului semnat cu organismele financiare europene și cu costuri suplimentare cât mai mici pentru administrațiile locale. Știu că nu este ușor de întocmit un astfel de proiect, dar am încredere că firma de proiectare care și-a asumat acest lucru are competența și capacitatea de a face acest lucru. Important este pentru noi toți să avem cât mai repede finalizat acest proiect, pe care și noi, dar mai ales cetățenii Văii Jiului, îl doresc cât mai repede pus în practică și-l așteaptă deja de cam multă vreme”, a precizat Costel Avram.

Mai mult, acesta atrage atenția că potrivit prevederilor locale, odată cu demararea proiectului privind realizarea liniei verzi de transport local în Valea Jiului, proiect care a presupus printre altele și constituirea unei companii care va gestiona această activitate, Consiliul județean a fost obligat prin lege să delege acestei companii, atribuțiile privind aprobarea licențelor pentru transportul local de persoane în Valea Jiului. ”Dincolo de problemele pe care le ridică implementarea proiectului Green Line, avem cu toții obligația de a face în cel mai scurt timp funcțională firma care va gestiona această linie de transport interurban, pentru că la finalul acestui an expiră licențele date de CJH transportatorilor care asigură transportul între localitățile din Valea Jiului, iar până când autobuzele ecologice vor prelua transportul public de persoane, acestei companii îi revine obligația de a asigura soluții alternative pentru acest serviciu”, a mai spus Costel Avram.

În altă ordine de idei, primarii localităților din Valea Jiului își pun speranța că CJH va rămâne principalul aliat al lor în ceea ce privește implementarea proiectului ”Green line Valea Jiului”, având în vedere că fără un sprijin semnificativ al instituției județene, Primăriile din Valea Jiului nu vor putea acoperi cota de cofinanțare și costurile neeligibile ale acestui proiect, fapt care poate conduce, după cum avertizează Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petroșani, chiar la nerealizarea acestuia, fapt care ar avea consecințe extrem de grave pentru toată Valea Jiului, dar și pentru întreg județul Hunedoara.