Primăria Lupeni aduce serviciile publice și relația cu cetățenii în era digitală

Home Administrație Primăria Lupeni aduce serviciile publice și relația cu cetățenii în era digitală
Primăria Lupeni aduce serviciile publice și relația cu cetățenii în era digitală

În timp ce la nivel național abia au început discuțiile privind necesitatea digitalizării serviciilor din administrația publică, în Valea Jiului, la Lupeni, acestea deja au intrat în era digitală. Acest lucru a fost posibil grație unui proiect european, pentru care Primăria municipiului Lupeni a aplicat încă din 2019 și a obținut aproape 3 milioane de lei din fonduri nerambursabile ale UE, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă (POCA) 2014-2020.

Intitulat ”Proceduri Administrative Simplificate prin Eficientizare Digitală la Primăria municipiului Lupeni”, proiectul autorităților locale din această localitate a fost implementat cu succes în ultimii doi ani. Despre rezultatele obținute a vorbit chiar primarul municipiului Lupeni, Lucian Resmeriță, în cadrul conferinței de închidere a proiectului care a avut loc luni, 13 decembrie 2021. ”Datorită acestui proiect, Primăria municipiului Lupeni a reușit să facă pași importanți înainte în  ceea ce înseamnă digitalizarea serviciilor publice și a relației cu cetățenii. Practic, acest lucru oferă cetățenilor, fie persoane fizice, fie persoane juridice, posibilitatea de a avea acces la tot ceea ce înseamnă servicii publice, prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare. Reducem, practic, în acest fel, birocrația și oferim cetățenilor posibilitatea de a obține diverse documente și de a face sesizări, fără a mai nevoie să vină la Primărie. În același timp, digitalizarea administrației locale presupune și implementarea unor proceduri clare ce trebuie aplicate de funcționarii publici, astfel încât fiecare solicitare primită de la cetățeni să fie soluționată și comunicat, tot prin mijloace electronice, în termenul legal”, a declarat Lucian Resmeriță, primarul municipiului Lupeni.

Acesta consideră de asemenea că, prin digitalizarea administrației locale, nu mai este posibilă nici favorizarea unora sau altora dintre solicitanți, pe criterii subiective așa cum nu mai este posibilă nici ”pierderea” vreunei cereri sau a vreunui document, circuitul documentelor în cadrul Primăriei, dar și o bună parte din arhiva instituției fiind digitalizate. ”Prin implementarea acestui proiect european, cu tot ceea ce a presupus el, de la achiziția de tehnologie informatică și tehnică de calcul până la pregătirea funcționarilor publici și calificarea acestora în competențe digitale, de la implementarea unor proceduri clare pentru fiecare activitate și până la realizarea unei arhive digitale, prin care peste 20.000 de documente au fost scanate și arhivate electronic, Primăria municipiului Lupeni aduce serviciile publice și relația cu cetățenii în era digitală, într-un moment în care în România această oportunitate este abia în fază incipientă. Le mulțumesc tuturor celor care s-au implicat în implementarea acestui proiect ambițios, dar extrem de util și îi felicit în mod deosebit pe colegii de la Serviciul Proiecte-Programe pentru că au încheiat cu succes și la termen, acest program derulat cu fonduri europene. Pot spune că, în acest moment, cam 50% din activitatea Primăriei municipiului Lupeni este digitalizată, dar ambiția noastră este ca în următorii 4 ani, acest procent să ajungă la 100%”, a mai spus primarul Lucian Resmeriță.

Mirela Tudose, managerul acestui proiect explică faptul că, odată cu finalizarea sa, proiectul intitulat ”Proceduri Administrative Simplificate prin Eficientizare Digitală la Primăria municipiului Lupeni” dă posibilitatea atât cetățenilor, cât și funcționarilor publici, de a avea acces facil la serviciile publice, prin utilizarea bazelor de date ”back-office” și ”front-office” ale Primăriei, disponibile pe noul site web. ”Prin sistemul de servicii on-line se va putea realiza înregistrarea solicitărilor cetățenilor și posibilitatea de preluare a răspunsurilor la solicitări pe canale alternative (electronice) 24 de ore din 24. Caracterul inovator al proiectului constă în integrarea următoarelor principii în cadrul soluției informatice prevăzute a fi implementate: Acces facil și imediat către servicii publice disponibile non-stop și accesibile de oriunde, independent de tipul de dispozitiv folosit (desktop/telefon/tabletă); Identitatea electronică a cetățeanului – acces la servicii electronice utilizând adresa de e-mail pentru autentificarea în portal, trasabilitatea datelor cu caracter personal solicitate și transmise cetățenilor, cu respectarea legislației în vigoare; Profilul utilizatorului și comunicarea cu autoritatea, în vederea schimbului electronic de documente, completării de formulare online, furnizării de notificări automate și dovezi referitoare la manipularea datelor transmise, utilizarea semnăturilor digitale. Practic, odată ce și-au creat un cont pe situl Primăriei, cetățenii cu vârsta de peste 18 ani, pot avea acces la o serie de formulare tipizate pentru obținerea diverselor servicii de care au nevoie, acestea putând fi depuse, împreună cu documentele solicitate, tot prin intermediul acestei platforme și tot pe cale electronică le vor fi eliberate documentele solicitate”, explic Mirela Tudose.

Implementarea acestui proiect este la fel de utilă și pentru funcționarii publici, care-și pot coordona în mod eficient activitatea și care pot avea control asupra circuitului oricărui document în cadrul instituției. Printre cei care deja au experimentat cu succes facilitățile oferite de digitalizare se numără și funcționarii Serviciului de Relații cu Publicul și Registratură. Șeful acestui serviciu, Florica Bolosin apreciază că activitatea de la acest birou este, după implementarea programului de digitalizare, una mult mai simplă. ”Pentru noi este deosebit de util acest proiect, pentru că odată introduse în sistem cererile primite din partea cetățenilor, programul le repartizează direct către compartimentul abilitat să le rezolve, iar noi putem urmări direct din computer circuitul pe care-l urmează fiecare solicitare în parte. În plus, datorită arhivei digitale, avem la dispoziție și un istoric al tuturor solicitărilor făcute de cetățeni și putem găsi, rapid, în caz de nevoie, orice document care a fost eliberat de instituția noastră. În ansamblu, este clar că implementarea acestui proiect simplifică mult activitatea Primăriei, o eficientizează, iar în același timp oferă cetățenilor o modalitate modernă de interacțiune cu primăria pentru rezolvarea oricărei probleme ce ține de administrația locală”, spune Florica Bolosin.

În concluzie, prin implementarea acestui proiect s-au realizat indicatorii stabiliți prin Contractul de finanțare, astfel încât proiectul oferă o alternativă la modul clasic de livrare a serviciilor gestionate de Primăria Municipiului Lupeni, prin preluarea documentelor și datelor în format electronic, urmărindu-se creșterea gamei de servicii electronice oferite și disponibilitate extinsă a acestora, cât și o creștere a calității și a eficienței în tratarea solicitărilor. Mai mult, la nivelul Primăriei Municipiului Lupeni proiectul a asigurat consolidarea capacității administrative și îmbunătățirea serviciilor oferite cetățenilor, transpunând în practică măsurile derivate din Strategia pentru Consolidarea Administrației publice 2014-2020 și Planul integrat pentru simplificarea procedurilor administrative aplicate cetățenilor, în corelație cu Strategia națională privind Agenda Digitală pentru România 2020.