Vas ceramic pictat de la Sarmizegetusa Regia, o nouă piesă de colecție a MCDR Deva, în ”expoziția virtuală”

Home Cultură Vas ceramic pictat de la Sarmizegetusa Regia, o nouă piesă de colecție a MCDR Deva, în ”expoziția virtuală”
Vas ceramic pictat de la Sarmizegetusa Regia, o nouă piesă de colecție a MCDR Deva, în ”expoziția virtuală”

Un vas ceramic pictat este piesa de colecție prezentată de Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva în ”expoziția virtuală” disponibilă gratuit pe pagina oficială a muzeului (www.mcdr.ro) dar și pe pagina de facebook a instituției (https://www.facebook.com/MCDRDeva/) în aceste zile.

Recipientul a fost descoperit în 1993, la Sarmizegetusa Regia, în cisternă, fiind reconstituit parțial din mai multe fragmente. Această piesă ceramică ilustrează o categorie aparte a ceramicii dacice – cea pictată cu motive figurative.

Potrivit cercetătorului științific dr. Cristina Bodό, de la Secția de Arheologie a Muzeului Civilizației Dacice și Romane Deva, meșteșugul olăriei a cunoscut o dezvoltare remarcabilă în perioada clasică a civilizaţiei dacice. Compoziţia pastei și arderea vaselor au devenit tot mai bune, iar roata olarului s-a răspândit pretutindeni. Pentru zona Munţilor Orăştiei putem spune că ceramica lucrată la roată este majoritară.

În secolul I p. Chr. apare stilul figurativ specific centrului de olărie din Munţii Orăştiei – ceea ce reprezintă o noutate în ansamblul producţiei ceramicii pictate şi al artei dacice târzii. Apariţia acestei ceramici este explicată printr-o iniţiativă locală (o inovaţie în materie de ornamentaţie datorată unui atelier din ambianţa Sarmizegetusei Regia), realizată sub influența elenistico-romană.

”Vasele din pastă fină erau lucrate la roată. Odată modelat, vasul era acoperit cu o peliculă de angobă, de culoare alb-gălbuie; pictura se realiza pe această suprafață. Motivele decorative erau inițial trasate cu un vârf ascuțit pe angoba uscată (motivele circulare erau trasate cu compasul, împunsătura lăsată de fixarea vârfului compasului fiind deseori vizibilă). Pentru pictarea suprafeței recipientelor s-au folosit de obicei nuanțe de roșu și maroniu”, explică dr. Cristina Bodό.

Aceasta arată, de asemenea, că vasele piriforme (cu corp ovoidal, bombat în zona mediană și buza răsfrântă) se numără printre formele cu decor pictat din Munții Orăștiei. În general, aceste recipiente s-au păstrat fragmentar, cum este și cazul exemplarului din patrimoniul muzeului devean ilustrat în acest context. Se păstrează parțial partea superioară a vasului – un fragment din buza răsfrântă, o parte din gât şi din corpul ovoidal. Decorul este împărțit în registre; imediat sub buză se află un motiv „în arcade”, dublate de puncte de culoare. Următorul registru cuprinde un motiv geometric figurativ în formă de „M”, cu hastele verticale terminate în volute. Arcadele mărginesc şi partea inferioară a acestui registru.

Vasul datează de la finalul secolului I p. Chr. și începutul celui următor. Recipientul este una dintre cele mai reprezentative piese de ceramică dacică deținute de către Muzeul Civilizației Dacice și Romane Deva.