”Nesfârșitul Brâncuși”, spectacolul care a cucerit ”Reduta” de la Brașov, cu autorul în sală

Home Cultură ”Nesfârșitul Brâncuși”, spectacolul care a cucerit ”Reduta” de la Brașov, cu autorul în sală
”Nesfârșitul Brâncuși”, spectacolul care a cucerit ”Reduta” de la Brașov, cu autorul în sală

Sala Centrului Cultural ”Reduta” din Brașov a fost zilele trecute, scena unei noi reprezentații a spectacolului de teatru ”Nesfârșitul Brâncuși” a dramaturgului Valeriu Butulescu, prezentat într-o nouă premieră, de data aceasta în viziunea echipei conduse de Andi Mocanu, coordonatorul numerosului colectiv de la SublimArt care a dat viaţă unei construcţii dramaturgice memorabile.

Nu mai puțin de 400 de spectactori s-au grupat în celebra sală de spectacole din Brașov, ”Reduta” fiind de-a dreptul cucerită de spectacolul creat după magistrala piesă ”Infinitul Brâncuși” a remarcabilului scriitor Valeriu Butulescu, aplauzele lungi, furtunoase şi prelungite de la final fiind dovada incontestabilă a acestui fapt. În sală, discret, undeva pe locul 1 din rândul 3 din impunătoarea sală de spectacole a Centrului cultural ”Reduta” s-a aflat și autorul, Valeriu Butulescu aflându-se astfel în fața premierei cu nr. 82 din cariera sa de dramaturg.

Aflat încă sun imperiul emoțiilor de la evenimentul din 20 februarie 2023, Valeriu Butulescu ne-a destăinuit câte ceva din trăirile intense pe care le-a avut în fața acestui eveniment memorabil: ”Ce să vă spun? Autorul simte o plăcere sadică, atunci când vede că la piesa lui 400 de spectatori se grupează cum pot într-o sală de 300 locuri. Este meritul lui Brâncuşi, fără îndoială. A fost puţină agitaţie, dar problema s-a rezolvat onorabil. Organizatorii au adus mai toate scaunele de prin birouri. Spectacolul a fost pentru mine o surpriză plăcută. Andi Mocanu, coordonatorul numerosului colectiv de la SublimArt a dat viaţă unei construcţii dramaturgice memorabile, trasformându-se, timp de aproape o oră şi jumătate într-un Brâncuşi sfătos şi şugubăţ, conştient de moartea sa apropiată, dar şi de nemurirea sa. Fiind vorba de o dramă, gravitatea plutea în aer. Dar nici momentele comice, la limita subtilităţii şi decenţei, nu au lipsit. Aici mă opresc. Că n-are rost să vă povestesc piesa. Cei care locuiesc în Braşov sunt rugaţi să o vizioneze. Iar pe cei din afară îi rog să mă creadă pe cuvânt: spectacolul de la Braşov a fost excelent. Ce vă spun e adevărul pur. Şi nu braşoave. Publicul a gustat din plin spectacolul. Invitat pe scenă am vorbit despre piesă, despre Gorj şi Petroşani, despre condiţia Artistului. Şi, deşi am trecut toată răspunderea în seama teatrului, am fost şi eu îndelung aplaudat. A fost sublim. În semn de mulţumire, m-am fotografiat cu aceşti minuaţi realizatori de la SublimArt! Care, din respect pentru Brâncuşi şi din modestie, nici măcar nu şi-au trecut numele pe afiş”, spune Valeriu Butulescu.

Acesta recunoaște că a trecut prin fel de fel de stări sufletești înainte, în timpul șiu după noua premieră a uneia dintre piesele care-i definesc cariera dramaturgică. ”Piesa nu e uşoară pentru regizor. Să caracterizezi corespunzător un personaj arhicunoscut şi complex, precum Brâncuşi, e o acţiune temerară. Regizorul Ioan Batinaş de la teatrul bucureştean Odeon s-a descurcat admirabil. Cunoşteam bine acţiunea: mai văzusem acest text jucat la Bucureşti, Lisabona, Petroşani, Targu Jiu, Salonic şi Beijing. Însă știam la fel de bine că prezenţa autorului în sală are avantaje şi dezavantaje. Publicul pare dornic să-l cunoască pe cel care a urzit acest text, construind acţiuni, intrigi, replici şi personaje. Însă în regizor şi actori, autorul induce un fel de stres. Textul fiind doar pretext de spectacol, realizatorii operează frecvent modificări în structura piesei. Autorii mai scorţoşi şi orgolioşi pot reacţiona imprevizibil. Este cunoscut gestul lui Iorga, care la premiera uneia din piesele sale a ieşit din sală, strigând: „Aceasta nu este piesa mea!” I-am liniştit pe actori, încă de la repetiţii. Spectacolul e al lor şi al regizorului. În ziua de azi e tare greu să găseşti un teatru dispus să joace piesele unor dramaturgi în viaţă. Concurenţa celor morţi e copleşitoare. Ar fi culmea ca autorul să facă mofturi”, a mai spus dramaturgul Valeriu Butulescu.

”Nesfârșitul Brâncuși”, spectacolul Teatrului SublimArt Brașov, în regia lui Ion Batinaș i-a adus pe scenă pe actorii: Adrian Mocanu, Ciprian Brescan, Lucia Mocanu, Iulian Diancă, Ana-Maria Mărginean, Adrian Brescan , Mihaela Nae, Mugur Teodorescu, Irina Giuglea, Florin Cătană, Robert Ștefan, spectacolul bucurându-se de prezența violonistului Ionuț Cataramă.

Acţiunea piesei se petrece în 15 martie 1957, în atelierul din Paris al lui Constantin Brâncuşi. Intuind ,,Marea Trecere” (ce avea să survină în acea noapte), marele sculptor are prilejul ca, împreună cu cei care îl îngrijeau (un cuplu de artiști români) și cu vizitatorii săi, să abordeze teme majore pentru existența umană: rostul omului pe pământ, iubirea pentru semeni, dragostea de ţară şi cinstirea tradiţiilor sale spirituale, menirea artistului în lume, tema morţii şi a mântuirii…Dialogul este profund, esenţializat şi totodată savuros, plin de viaţă.

Felicitări, maestre Valeriu Butulescu pentru reușita de a fi cucerit și această ”Redută”! Felicitări, echipei SublimArt, pentru această reprezentație de mare succes!