Pasionații de automobile „de epocă” din Valea Jiului, vor avea ocazia de a (re)vedea autoturismul românesc OLTCIT, mașina produsă la Craiova, în fabrica devenită, în ultimii ani ai epocii comuniste, rivala tradiționalei fabrici ”Dacia” de la Pitești.
O inedită expoziție de autoturisme OLTCIT va fi prezentată sâmbătă, 31 august 2024, de la ora 12,00 în municipiul Lupeni. Aceasta va avea loc în parcarea de la Palatul Cultural „Minerul” din Lupeni, sub genericul „Auto-Nostalgia Oltcit Fan Club”.
Evenimentul este organizat de Asociația Oltcit Fan Club România, cu susținerea Primăriei Municipiului Lupeni.
Marca auto Oltcit a apărut ca urmare a unui parteneriat între autoritățile statului român (guvern) și producătorul francez de mașini Citroën. În 1977, la Craiova, începe construcția unei fabrici moderne pentru construcția unei mașini mici.
În 1979, la expoziția EREN de la București, adică „Expoziția Realizărilor Economiei Naționale”, a fost lansat oficial noul brand de mașini Oltcit, care avea două variante: cu motor de 652 cmc și 36 CP și cu motor de 1130 cmc și 56 CP. Noile mașini Oltcit urmau să fie produse în serie începând cu anul 1980.
În fabrică au fost produse patru versiuni:
- Special – echipat cu un motor de 652 cm³ de la Visa și LNA.
- Club – echipat cu motor de 1129 cmc si cutie de viteze in 4 trepte.
- Club 12 TRS – echipat inițial cu un motor de 1200cc, dar înlocuit cu un motor de 1299cc și cutie de viteze cu 5 trepte; a fost o mașină destinată exportului în Franța, Olanda, Belgia, Ungaria, Cehoslovacia, Iugoslavia, Bulgaria, dar și în Argentina, Uruguay, Ecuador, Venezuela, Costa Rica, Columbia, Siria, Iordania, Egipt și Turcia.
- Club 12 CS – disponibil din 1993, camionetă cu doua locuri; Motor de 1299 cm³ și o cutie de viteze cu 5 trepte cu rapoarte care favorizează puterea.
Producția mărcii auto Oltcit în fabrica de la Craiova a continuat până în 1991, când numele este schimbat în Oltena (totodată este modificată și sigla) după ce grupul Citroen a decis să se retragă din asociere. Producția acestor versiuni a continuat până la semnarea contractului cu compania Daewoo, când micuțul autoturism românesc va fi redenumit în Rodae, aceasta fiind ultima versiune produsă în fabrica auto de la Craiova.