Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Academicianul Gheoghe Păun: „Planeta Urmuz. Cum a adus Valeriu Butulescu satul Preajba, între… moroi şi Lenin…”

Academicianul Gheoghe Păun: „Planeta Urmuz. Cum a adus Valeriu Butulescu satul Preajba, între… moroi şi Lenin…”

Am ales două „cuvinte-cheie” dinspre extremităţile volumului „Proză fantastică. Amintiri din dimineața vieții” (Ed. Creator, Brașov, 2023) al scriitorului Valeriu Butulescu, sugerând în bună măsură atmosfera celor două părţi ale cărţii, căci prinse între aceleaşi coperte, două cărţi avem, legate prin narator, unele personaje, geografia şi atmosfera locurilor.

Preajba este locul de naştere al autorului, mitic şi mirific ca orice sat natal. Se înţelege că este un sat din Oltenia, căci pe acolo strigoii sunt numiţi moroi, că autorul „a avut de a face” în copilărie şi cu „poveşti şi doine, ghicitori, eresuri”, dar şi cu „evul aprins” al cravatei roşii, pe când în sat nu erau decât trei aparate de radio, ale căror baterii se terminau repede… Iar când autorul este Valeriu Butulescu, celebru pentru cărţile sale de aforisme, traduse în zeci de limbi, prolific şi de mare succes dramaturg – cunoscut şi argeşenilor măcar prin piesa „Urmuz. Dincolo de Zid”, jucată de Teatrul „Al. Davila” din Piteşti, la noi, la sediul judeţean, la Bucureşti – cartea, de proză de data aceasta, nu poate fi decât un deliciu. Este intitulată „Proză fantastică. Amintiri din dimineaţa vieţii”, a apărut la Editura Creator din Braşov, în 2023, şi, în 436 de pagini, rememorează „amintirile din copilărie” (partea a doua) „topite” în ceţurile fantastice ale satului de altădată – pe dispariţie, şi satul tradiţional, şi vraja lui.

Moroii sunt doar pomeniţi, vrăji pentru a alunga sau pentru a aduce ploaia se fac însă ca sub ochii noştri, chiar dacă „odinioară”, la fel descântece; boli grele aduse de rusalii sunt tratate de căluşari (exemplare sunt paginile care-i privesc), personajele – cu precădere copiii, Anica fiind prototipul – se înţeleg cu animalele, cu copacii, se simt/comunică de la distanţă, Marţolea încă le opreşte pe fete să toarcă marţea, lupii încă mai umblă în noaptea de Sfântul Andrei, cerul, luna, pădurea, seceta şi belşugul, viaţa şi moartea, toate au un rost, o explicaţie, dacă nu de la Dumnezeu, atunci de la diavol, competiţia între cele două principii, al binelui şi al răului, fiind continuă, cu victorii de etapă de ambele părţi… „Meniul” e complet în „Bradul lui Oane şi căluşarii”, text pe care l-aş lua de model – inclusiv pentru participarea splitat-complice a autorului la poveste, pe de o parte, intrat în rolul personajelor, cu privire uimit-inocentă de copil, relatând cu realism detalii fantastice, pe de altă parte, naratorul ca spectator, parcurgând evenimentele cu un zâmbet menit cititorului, ca din spatele unui geam străveziu, şi explicând medical, chiar dacă scurt şi pitoresc, prin doctorul Haznaş, că „pocirea” lui Oane nu vine de la rusalii, ci de la tensiunea arterială, scăpată din hăţuri din cauza alimentaţiei – şi a vinului.

Un număr de personaje apar constant de-a lungul episoadelor – autorul copil şi familia, Ioniţă Năgărea şi Anica, sora lui, mătuşa Smaranda, descântătoarea – dar „starea civilă” a cărţii este mult mai bogată: săteni, primari, jandarmi, ţigani cărămidari, ciobani, hoţi de cai, soldaţi, inclusiv ruşi, încât, pe de o parte, unele personaje îţi devin apropiate, pe de altă parte, surpriza şi pitorescul sunt mereu prezente. Iar scriitura, sugeram, beneficiază şi de experienţa dramaturgului şi de talentul autorului de aforisme. Alertă, elegantă, expresivă, cu bine cântărite doze de umor şi ironie, de tragic inserat firesc printre cele zilnice. Plănuiam să reiau câteva citate ilustrative, din carte şi din „argumentul” la carte al autorului (cu titlul „Metafizica satului românesc”), mă rezum la un paragraf de la prima pagină a primei povestiri, „Hoţii de cai”, care începe cu o descriere compătimitoare a „meseriei”: „Viaţa hoţului de la ţară era tare amară. (…) Cum naiba să te chiverniseşti, jefuind lume aşa de sărmană? De aceea, mulţi hoţi talentaţi nu s-au putut realiza. Neavând ce fura, au renunţat. Au început să meargă la biserică, s-au apucat de muncă. Şi până la urmă s-au ratat complet, îngroşând rândurile oamenilor cinstiţi.” Omul cinstit ca hoţ ratat – e ceva!

Ca să nu rămân dator: despre (moroiul) Lenin este vorba în bucata „Găsi-l-ar boala pe Lenin!”, frază spusă cu năduf de autorul-copil, în plină mulţime, la teatru, dar nu dau detalii, vă îndemn să căutaţi în carte. Merită!

Gheorghe PĂUN