Tema regresului educațional și creșterea dramatică a fenomenului abandonului școlar care, potrivit statisticilor oficiale, riscă să afecteze în anii următori nu doar sistemul educațional românesc, ci și să aibă consecințe deosebit de grave în comunități și, în general în societatea românescă, îndeamnă factorii responsabili nu doar o serioasă reflecție asupra acestui fenomen, ci și la identificarea de soluții pentru revenirea sectorului educațional pe un trend ascendent.
În acest scop, Ministerul Educației a deschis și o line specială de granturi, în cadrul Programului Național de Reducere a Abandonului Școlar (PNRAS). Printre aplicanți/beneficiari se numără și Liceul Tehnologic „Mihai Viteazu” din municipiul Vulcan unde, zilele trecute, a debutat implementarea proiectului intitulat „Acces la Educație: Sprijin pentru toți elevii”.
Realizat în parteneriat cu Centrul de Perfecționare în Educație „Profi de 10”, proiectul a debutat cu un workshop având ca temă „Abandonul școlar: cauze/consecințe”, evenimentul bucurându-se de o participare numeroasă, atât din partea cadrelor didactice și a părinților, dar și din partea unor reprezentanți ai unor instituții cu responsabilități directe în domeniul educațional, social și decizional.
Directorul Liceului Tehnologic „Mihai Viteazu” din municipiul Vulcan, prof. Dumitru Sandu apreciază că fenomenul abandonului școlar reprezintă o problemă majoră a societății românești care nu poate fi soluționată doar la nivel instituționale, ci doar doar printr-o strânsă colaborare între elevi, părinți, cadre didactice, autorități și organizații civice. „Mă bucur să constat că există un interes semnificativ pentru acest proiect al liceului nostru, ceea ce constituie o premisă importantă a succesului. Acest proiect, care-și propune să analizeze cauzele și consecințele fenomenului de abandon școlar, urmând ca mai apoi să identifice soluțiile pentru prevenirea și reducerea acestui fenomen, se va derula pe o perioadă de 3 ani de zile. În tot acest timp, vom derula o serie de activități de tip workshop, destinate profesorilor și părinților, care trebuie să conlucreze pentru a-i putea determina pe copii să urmeze conștient și consecvent cursurile școlare, să înțeleagă importanta educației în pregătirea lor pentru viața de adult și pentru responsabilitățile sociale care vin odată cu aceasta”, a declarat prof. Dumitru Sandu, directorul LTMVV.
Proiectul „Acces la Educație: sprijin pentru toți elevii” a debutat vineri, 29 noiembrie 2024 cu o serie de 3 workshopuri realizate prin Centrul de Perfecționare în Educație „Profi de 10”, furnizorul de servicii ales de beneficiar. „Aceste workshopuri, în care au fost invitați să participe profesori și părinți, reprezentanți ai unor instituții administrative și sociale, sunt de fapt o oportunitate de a învăța, de a colabora, de a fi parte din soluția care asigură succesul educațional al copiilor din această comunitate”, spune Daniel Stepan, președintele Centrului de Perfecționare în Educație „Profi de 10”.
Acesta e relevat, de asemenea, că evenimentul organizat anul acesta la Liceul Tehnologic „Mihai Viteazu” din Vulcan și-a propus să abordeze una dintre cele mai importante probleme din domeniul educației, punând acces pe înțelegerea cauzelor complexe ale abandonului școlar și identificarea consecințelor asupra elevilor, comunităților și societății. Aceste subiecte au fost abordate de fiecare dintre speakerii invitați la acest eveniment: Cristian Merișanu – primarul municipiului Vulcan, Sorin Mihai Radu – rectorul Universității din Petroșani, Mirela Bâscă – inspector școlar în cadrul ISJ Hunedoara, Alina Purdea – șef Centru la Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Hunedoara, Elena Pârvan – expert în cadrul Asociației pentru Dezvoltare Teritorială Integrată Valea Jiului, Nicoleta Pleșan – reprezentant teritorial al RENINCO România (Rețeaua Națională de Informare și Cooperare pentru Integrarea în Comunitate a Copiilor cu Cerințe Speciale), Daniel Răducanu – președinte onorific al Asociației Glasul Speranței, într-un dialog moderat de jurnalistul Tiberiu Vințan, directorul grupului editorial Exclusiv Media.
În discursul său, primarul municipiului Vulcan, Cristian Merișanu a arătat că administrația publică locală și-a înțeles pe deplin îndatoririle pe care le are în ceea ce privește crearea tuturor condițiilor necesare pentru ca unitățile de învățământ să fie modernizate și dotate la standarde de calitate care să le facă atractive pentru elevi și deplin funcționale pentru procesul educațional. „În municipiul Vulcan, toată rețeaua de învățământ, de la grădinițe, școli gimnaziale și liceu a beneficiat și beneficiază de atenția administrației locale. Au fost făcute în acest domeniu, încă de pe vremea regretatului primar Gheorghe Ile, cele mai mari investiții din fonduri europene din Vulcan pentru școli și liceu. Am aplicat însă și pe alte programe de finanțare europeană și, de curând, au fost făcute noi dotări pentru toate unitățile de învățământ cu materiale didactice, tehnică de calcul etc. și tot ceea ce cadrele didactice au solicitat, am achiziționat și am pus la dispoziție pentru ca tinerii noștri să vină cu plăcere la școală și să aibă la dispoziție tot ceea ce este necesar, la cele mai moderne standarde de calitate, pentru a învăța. În același timp, suntem parteneri ai unităților educaționale în toate programele școlare și extrașcolare. Trebuie să recunosc că acest proiect pe care-l începeți astăzi este unul deosebit de important pentru tot ceea ce înseamnă perspectiva educațională a municipiului Vulcan, și vă promit că-l voi urmări îndeaproape”, a declarat primarul Cristian Merișanu.
În opinia rectorului Universității din Petroșani, dincolo de investițiile absolut necesare în modernizarea unităților de învățământ, pentru a-i atrage pe copii în școală este necesară și o adaptare a profesorilor la mijloacele moderne de predare, dar și un parteneriat vital cu părinții în tot ceea ce înseamnă analizarea evoluției elevilor în școală. „Pentru noi, ca Universitate, este foarte important ca produsul muncii comune a profesorilor din liceu și a părinților să se concretizeze nu doar în prevenirea și reducerea abandonului școlar, ci și în creșterea gradului de succes al tinerilor la finalul liceului, în examenul de bacalaureat, deoarece această categorie de absolvenți sunt resursa umană principală a noastră, viitorii noștri studenți. De aceea și noi suntem preocupați de ceea ce se întâmplă în licee, de identificarea soluțiilor pentru a crește gradul de interes al elevilor față de școală și, în acest sens, colaborăm cu mai multe licee în cadrul unor consorții educaționale dar, în același timp, gândim și o serie de programe de studii universitare și non-universitare atractive pentru tineri și, în același timp, în concordanță cu cerințele de pe piața muncii, care se află și ea într-o permanentă schimbare”, a spus prof.univ.dr.ing. Sorin Mihai Radu, rectorul Universității din Petroșani.
Toate aceste teme de interes au fost analizate în detaliu, în cadrul primelor trei ateliere de lucru din cadrul proiectului „Acces la Educație: sprijin pentru toți elevii”, unul dintre acestea având ca temă de dezbatere „Eșecul școlar” (atelier de lucru moderat de prof. Diana Monica Lupșa), iar altele două analizând tema ”Particularități și nevoi în dezvoltarea copiilor” (ateliere moderate de prof. Mihaela Carmen Balaci, respectiv prof. Dorina Julecătean).
Proiectul „Acces la Educație: sprijin pentru toți elevii”, al cărui beneficiar este Liceul Tehnologic „Mihai Viteazu” din Vulcan este finanțat prin Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar, prin PNRR.