Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Amelie: proiectul european despre combaterea discursului instigator la ură online

Home Educație Amelie: proiectul european despre combaterea discursului instigator la ură online
Amelie: proiectul european despre combaterea discursului instigator la ură online

      ”Tu știi să comunici?” Toată lumea ar spune ,,Da, normal!’’, dar nu ne referim la vorbit în forma sa rudimentară. Pentru a comunica, e necesar să fim conștienți de cele 10 puncte din Manifestul comunicării non-ostile. Scopul nu este de a vorbi, fără a spune ceva. 🎙 Nu suntem forme fără fond. De aceea, recomandat ar fi ca aceste ,,reguli” să fie respectate, în ciuda impulsivității cu care am vrea să reacționăm în diferite situații.”

Textul de mai sus, elaborat de elevii care fac parte din echipa Consiliului Școlar al Elevilor de la Colegiului Național ”Mihai Eminescu”, ca mici ambasadori ai comunicării non-ostile în lumea virtuală, a fost popularizat pe Instagram, cea mai urmărită și iubită rețea socială a adolescenților.

Colegiul Național ”Mihai Eminescu” a derulat o campanie de conștientizare despre importanța incluziunii sociale și a toleranței prin combaterea discursului instigator la ură online, un fenomen îngrijorător care a luat amploare în lumea virtuală în ultimii ani.

”Să nu uităm că, lupta împotriva discursului urii reprezintă un maraton, nu un sprint, la fel ca menținerea unei societăți democratice, garantul libertăților și drepturilor omului.” reprezintă mesajul de bază al campaniilor #ZiuaDiscursuluiAmabil sau #KindSpeechDay, o zi dedicată bunătății și bunăvoinței, care s-au derulat pe parcursul lunilor mai și iunie pe rețelele de socializare și pe care le puteți urmări aici: https://www.facebook.com/cnme.petrosani/videos/533761191777946/

și aici:

https://www.youtube.com/watch?v=jPTwvIogHB

Problematica și consecințele discursului instigator la ură, regulile și capcanele informării și comunicării în spațiul virtual reprezintă teme actuale cu care toți ne confruntăm pe măsură ce internetul și rețelele sociale ne ocupă o mare parte din timpul pe care îl petrecem online. Virtualul este real, la fel și consecințele hărțuirii cibernetice. La baza tuturor activităților desfășurate la colegiul nostru (gimnaziu și liceu) în ultimele 6 luni a stat Manifestul Comunicării Non-ostile, prin popularizarea celor 10 principii care sumarizează conduita adecvată când comunicăm online sau ofline:

  1. LUMEA VIRTUALĂ ESTE REALĂ
  2. EȘTI CEEA CE COMUNICI
  3. CUVINTELE MODELEAZĂ FELUL ÎN CARE GÂNDESC
  4. ASCULTĂ ÎNAINTE DE A VORBI
  5. CUVINTELE CONSTRUIESC LEGĂTURI
  6. CUVINTELE AU CONSECINȚE
  7. DISTRIBUIE CU PRUDENȚĂ
  8. IDEILE POT FI DISCUTATE. OAMENII TREBUIE RESPECTAȚI
  9. INSULTA NU ESTE UN ARGUMENT
  10. ȘI TĂCEREA SPUNE CEVA

👉Clasa noastră este pe Whatsapp și ne stabilim propriile reguli de chat!: Reguli simple pentru a învăța cum se utilizează în mod corect smartphone-urile, în special grupul de chat al clasei: elevii vor trebui să își creeze propriile reguli pentru a beneficia de o experiență pozitivă și pentru a evita situațiile de hărțuire cibernetică.

🛑Ce fel de limbaj folosim în grupul nostru de chat sau în clasă?

🛑Cum putem respecta diferitele puncte de vedere?

🛑Cum putem respecta libertatea, demnitatea și unicitatea fiecărei persoane?

🛑Cum gestionăm conflictele online și offline?

👉Cuvinte care discriminează: discriminarea, online și offline, ca rezultat al însumării clișeelor și prejudecăților. Ești ceea ce comunici.

👉„Micii” fact-checkeri cresc! Ce sunt știrile false? Sfaturi pentru identificarea acestora: Cum pot căuta informații online? Pot să am încredere în tot ceea ce citesc? Dacă găsesc o informație online, pot să o folosesc și să pretind că este a mea?

👉Povara și onoarea de a fi un influencer: să fii faimos vine cu o responsabilitate uriașă față de societate

👉Cuvinte într-un borcan ”Etichetați borcane, nu persoane” : când comentez la postările sau pozele unui prieten, folosesc cuvinte care l-ar putea jigni? Dacă îi etichetez în poze vulgare și/sau dacă postez poze sau videoclipuri cu ei fără să le cer permisiunea, sunt conștient că le-aș putea face rău?

👉Puterea cuvintelor și persuasiunea: cuvintele au consecințe.

🛑 Sunt cuvintele puternice? În ce mod sunt ele puternice?

🛑 Suntem noi conștienți de această putere?

Colegiul Național ”Mihai Eminescu” Petroșani face parte, alături de alte patru colegii din țară, din proiectul pilot ”Amelie” al Uniunii Europene și implementat la nivel național de Fundația EOS România ”Alfabetizare media pentru combaterea discursului instigator la ură”. Echipa de proiect: Raica Luciana, Manea Ștefania, Cerna Delia, Szedlacsek Rolland, Gaiță- Lukacs Ioana și Serin Jura, coordonatoarea proiectului AMeLiE.

Site-ul proiectului: https://www.amelieproject.eu/the-amelie-virtual-network-of-teachers-in-romania-was-expanded/