Primarul Tiberiu Iacob Ridzi solicită Guvernului să analizeze oportunitatea unei reforme administrative, fără de care România poate pierde importante surse financiare europene

Home Administrație Primarul Tiberiu Iacob Ridzi solicită Guvernului să analizeze oportunitatea unei reforme administrative, fără de care România poate pierde importante surse financiare europene
Primarul Tiberiu Iacob Ridzi solicită Guvernului să analizeze oportunitatea unei reforme administrative, fără de care România poate pierde importante surse financiare europene

Prezent la o reuniune a lucru a membrilor Comitetului Director al Asociației Municipiilor din România cu Primul Ministru Ludovic Orban și mai mulți membri ai Cabinetului, primarul municipiului Petroșani, care deține și calitatea de purtător de cuvânt al AMR, a reliefat în alocuțiunea sa necesitatea unei reorganizări administrative a României, considerând că fără o abordare decisivă în această direcție, mai multe regiuni cu probleme social-economice din țară, printre care și Valea Jiului, riscă să rateze oportunitatea accesării de fonduri europene, în anii următori, inclusiv în cadrul Programului special al UE intitulat ”Just Transition Fund”.

Primarul municipiului Petroșani a reamintit și faptul că o reorganizare administrativ-teritorială a țării, în sensul regionalizării, constituie și una din cerințele exprimate public de Comisia Europeană. ”Domnule Prim Ministru, Doresc să vă aduc în atenție o problemă importantă, care cred eu, cumva a trecut în planul doi: reforma administrativ – teritorială a României. Ridic această problemă având în vedere că în următorul exercițiu financiar european există premise foarte serioase de a absorbi foarte mulți bani pentru zonele miniere dezafectate din Europa, inclusiv cazul Văii Jiului. Prin Just Transition Funds, în următorii 7 ani vor fi 4,5 miliarde de euro. Dacă nu facem o reformă administrativă, desigur nu se poate doar pentru Valea Jiului, ci pentru întreaga Românie, practic nu vom putea să dezvoltăm unitar aceste zone și nu este numai cazul Hunedoarei, ci este și la Galați, la Dolj, la Gorj aceeași problemă. Dacă nu vom reuși să avem o decizie unitară, aplicată, vom pierde acești bani, și pe fonduri europene, și pe Just Transition Funds, care este un fond special, și atunci se va accentua această problemă. Rugămintea mea este să reînceapă discuțiile pe această chestiune”, a arătat primarul Tiberiu Iacob Ridzi, în alocuțiunea sa de la ARA.

Mai mult, primarul Petroșaniului argumentează că, numai în regiunea Văii Jiului, se observă, în ultimii ani, un nou val de migrație a populației, al treilea de la debutul restrângerii activităților din sectorul minier. ”Primul val a fost plecarea în străinătate, al doilea val plecarea către centrele urbane mari din România, iar al treilea val se observă de un an și jumătate – doi și constă în plecarea oamenilor din celelalte localități ale Văii Jiului către Petroșani, care este cel mai mare oraș din Valea Jiului”, explică primarul Tiberiu Iacob Ridzi.

Primarii din mai multe localități urbane ale țării, reuniți în cadrul Asociației Municipiilor din România au discutat marți, 9 iunie 2020 la Palatul Victoria cu Premierul Ludovic Orban, dar și cu vicepremierul Raluca Turcan, ministrul Finanțelor – Florin Cîțu, ministrul Muncii – Violeta Alexandru, secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării – Vetuța Stănescu, președintele ANAF – Mirela Călugăreanu, Președintele ANAT – Eugen Cojoacă și președintele Autorității pentru Digitalizarea României – Ioan Sabin Sărmaș, subiectele dezbătute fiind de un interes major în ceea ce privește dezvoltarea administrațiilor locale.

Primarii de municipii au adus în discuție necesitatea adoptării mai multor acte normative care au ca scop îmbunătățirea activității desfășurate la nivel local în domenii precum:

• Digitalizare (reglementarea accesului reciproc la bazele de date deținute de administrația publică centrală și de cea locală; programe pilot în domenii în care acum se utilizează cea mai mare cantitate de schimb de date; eliminarea, acolo unde este acceptata de către contribuabil, a corespondenței cu confirmare de primire și utilizarea mail-ului ca instrument de comunicare).
• Finanțarea autorităților publice locale (stabilirea cotelor din impozitul pe venit, ce revin autorităților locale, prin actul normativ ce reglementează finanțele publice locale
(Codul Finanțelor Publice Locale sau Legea nr. 273/2006 a finanțelor publice locale), și nu anual, prin Legea bugetului de stat.)
• Rectificarea bugetului de stat pe anul 2020 și asigurarea sumelor necesare funcționării administrației publice locale. Repartizarea către UAT a sumelor reprezentând cotă de 3% pentru finanţarea instituţiilor publice de spectacole şi concerte din subordinea APL, colectate în perioada ianuarie-aprilie 2020.
Transparentizarea încasărilor din IV la nivelul fiecărei UAT, prin publicarea acestor informații, cel puțin trimestrial, pe pagina de internet a MFP/ANAF;
Majorarea plafoanelor de îndatorare a APL pentru anul 2020/2021.
• Modificarea Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice (pentru toate categoriile de personal angajat in administrația publică locală, autoritățile locale să aibă competența de a stabili salariile.)
• Decontarea indemnizațiilor pentru șomaj tehnic, plătite de APL personalului care activează în domeniul culturii, conform OUG nr.30/2020, care nu face niciun fel de distincție între angajații din sistemul public si cel privat, ale căror contracte de muncă au fost suspendate în perioada stării de urgență/alertă.
• Reglementarea responsabilităților legale ale proiectanților și a verificatorilor de proiecte în ceea ce privește încadrarea în indicatorii și reglementările urbanistice obligatorii.
• Aplicarea Legii nr. 203/2018, privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale
• Completarea Instrucțiunii ANAP nr. 2/2018 privind ajustarea preţului contractului de achiziţie publică/sectorială, astfel cum a fost modificată prin Instrucțiunea nr. 1/2019. Solicitarea privește modul de actualizare a prețului contractelor de achiziție publică de lucrări ca urmare a stabilirii salariului de bază minim brut pe ţară garantat în plată la suma de 3.000 lei/lună pentru domeniul construcţiilor, prin OUG nr. 114/2018.

Prim-ministrul Ludovic Orban a luat act de aspectele semnalate de primari și a precizat că, la nivelul Guvernului, se are în vedere fluidizarea procedurilor aflate în atribuțiile administrației centrale, necesare pentru derularea proiectelor de investiții care vor fi implementate la nivel local. Este vorba despre scurtarea termenelor pentru obținerea unor avize, pentru finalizarea proceselor de licitație și pentru decontarea plății lucrărilor efectuate în cadrul proiectelor derulate de primării, dar și de creșterea accesului administrației locale la informațiile publice. ”Menținem cadrul de dialog și îmi doresc o relație mai flexibilă între administrația centrală și cea locală pentru că, indiferent de culoarea politică, primează să găsim soluții la problemele cetățenilor”, a afirmat Ludovic Orban, șeful Executivului.

Din județul Hunedoara, alături de primarul municipiului Petroșani, Tiberiu Iacob Ridzi la această întâlnire au mai fost prezenți primarul municipiului Hunedoara – Dan Bobouțanu, primarul municipiului Deva – Florin Oancea și primarul municipiului Brad – Florin Cazacu.