De ce este importantă verificarea periodică a apometrelor și care sunt consecințele ignorării aceste acțiuni

Una dintre cele mai frecvente reclamații înregistrate la Dispeceratul Apa Serv Valea Jiului de către beneficiarii serviciilor de alimentare cu apă potabilă este cea legată de diferențele evidențiate pe facturile de consum, rezultate din apometrul amplasat de operator la intrarea în spațiile comune de locuit și suma rezultată din înregistrările apometrelor individuale montate în apartamente. Reprezentanții companiei de apă din Valea Jiului dau asigurări că fiecare dintre aceste sesizări este verificată, în comun cu beneficiarii, și explicată și rezolvată în mod corespunzător.

Directorul general al Apa Serv Valea Jiului, ing. Cristian Ionică este mulțumit de faptul că, de fiecare dată, în urma verificărilor în comun ale aspectelor de acest fel semnalate la dispecerat, problemele sunt lămurite. ”Ori de câte ori primim astfel de sesizări la Dispeceratul Apa Serv, colegii din cadrul Corpului de control merg la fața locului pentru a analiza situația. Potrivit contractelor pe care le avem cu beneficiarii, măsurătorile în baza cărora noi facturăm consumul de apă sunt cele ale apometrului principal, situat în căminul de racord de la intrarea în  scara blocului. Sigur că nu de puține ori aceste măsurători nu corespund cu cele pe care ni le transmit pe tabel proprietarii, însă acolo unde împreună cu șefii de scară, putem face verificările necesare și analizăm împreună situația, constatăm că problemele sunt, de cele mai multe ori, la dumnealor”, explică   ing. Cristian Ionică, directorul general al Apa Serv.

Acesta a explicat că, în general, există mai multe situații care duc la aceste neînțelegeri. Una ar fi aceea că nu toți locatarii dintr-o scară de bloc dau pe tabel consumul înregistrat de apometrul de apartament. O alta ar fi aceea că, pe rețelele de distribuție din interiorul blocurilor, aflate în proprietatea beneficiarilor, există fisuri, spărturi sau alte deficiențe de funcționare care produc pierderi pe instalații înainte de aparatele de măsură a consumului de apă. Iar o altă situație este aceea a defecțiunii apometrelor. Directorul general al companiei de apă spune că, toate aceste posibile situații sunt analizate cu atenție de reprezentanții corpului de control al Apa Serv, care se deplasează la fiecare sesizate de acest fel, pe teren, pentru verificarea situației. ”În marea majoritate a cazurilor, situațiile sunt lămurite după verificările pe care le facem în teren și discuțiile cu beneficiarii. Sigur că sunt și cazuri unde nu putem face aceste verificări, din diverse motive independente de noi, însă noi am demonstrat că, în 99% din cazurile semnalate de beneficiarii noștri, acele diferențe de consum dintre apometrul general de scară și consumul de pe tabel, nu se datorează unor greșeli sau măsurători incorecte ale companiei de apă”, spune Cristian Ionică.

În ultima perioadă, unul din cazurile cel mai des întâlnite la verificările sesizărilor făcute de cetățeni este cel al apometrelor ieșite din perioada de valabilitate, a căror funcționare trebuie verificată. Reprezentanții companiei de apă spun că neglijarea acestui aspect sau refuzul de a face verificarea la termen a apometrelor din locuință duce automat la invalidarea consumului înregistrat de acesta. Potrivit prevederilor legale, stipulate inclusiv în contractul de furnizare a apei potabile, verificarea periodică a aparatelor de măsurare a consumului de apă este o cerință obligatorie. ”Nu am inventat noi acest lucru. Orice aparat de măsură, ca să fie luat în considerare, trebuie verificat periodic. Verificarea metrologică  a apometrelor se făcea până acum câțiva ani, o dată la 5 ani. Noi am ridicat însă acest termen la 7 ani și oferim chiar în cadrul laboratorului nostru metrologic, care este acreditat, serviciul de verificare și etalonare al apometrelor, fără a impune însă acest lucru beneficiarilor noștri, care pot alege orice alt laborator acreditat”, spune ing. Cristian Ionică.

Pentru că una din întrebările frecvente primite de la cetățeni este cea legată despre sigilarea, respectiv desigilarea apometrelor, directorul general al ASVJ explică: ”Noi avem o situație cu perioada de valabilitate a tuturor apometrelor și chiar înștiințăm proprietarul atunci când trebuie să procedeze la o nouă verificare a apometrului. După data de expirare a termenului de 7 ani, noi considerăm că sigiliul este rupt și se impune resigilarea acestuia, după ce primim, la rândul nostru, înștiințarea că apometrul a fost verificat și a primit un nou buletin metrologic. Deci oamenii pot rupe sigiliul, pot demonta apometrul pentru a-l duce la verificare, urmând ca după aceea să solicite aplicarea unui nou sigiliu  de către reprezentantul nostru. Sigur că, venind în întâmpinarea beneficiarilor, în special a celor în vârstă sau care ne solicită, trimitem noi echipe care să facă acest serviciu, în baza unei programări”, spune ing. Cristian Ionică.

Important de precizat este și faptul că din verificările efectuate la reclamațiile privind diferențele de consum înregistrate de apometrul general și măsurătorilor individuale, s-a constatat că acestea apar, în mare măsură, acolo unde într-o scară de bloc o parte dintre proprietari au apometrele verificate în termen și sigilate, mulți sunt ieșiți din acest termen de valabilitate al aparatelor de măsură, dar au neglijat obligația de verificare a acestora la laboratorul metrologic. ”Dacă la control apar diferențe și se constată că în urma controlului tehnic jumătate sau mai mult din apometrele dintr-o scară sunt în termenul de 7 ani, și cealaltă jumătate sau mai puțin nu mai sunt în termen și trebuiau verificate metrologic de la o anumită dată, diferențele le vom pune la cei care nu au verificarea metrologică .O colegă din cadrul Biroului Tehnic are un tabel cu toate apometrele sigilate din Valea Jiului, cu seria lor și cu când s-a făcut ultima verificare periodică ale acestora. Am făcut treaba asta deoarece ne este mai ușor să verificăm, dar și pentru utilizatori, care pot afla de la noi dacă au uitat data, dacă e timpul să verifice metrologic apometrul din casă sau nu. Fiecare utilizator trebuie să-și pună, singur, întrebarea firească, după un timp, dacă nu cumva a venit vremea verificării, astfel încât să fie cu apometrul în regulă”, a mai precizat ing. Cristian Ionică, directorul general al ASVJ.