Așa cum anticipam, premiera spectacolului cu piesa ”Herghelia albastră” a dramaturgului petroșenean Valeriu Butulescu din Republica Moldova, care a avut loc la finalul săptămânii trecute la Cahul, s-a dovedit a fi un eveniment cultural deosebit. Prezent în sală, așa cum ne-a obișnuit deja la mai toate spectacolele realizate după operele sale, Valeriu Butulescu apreciază că a fost o premieră de excepţie, din mai multe aspecte. În primul rând pentru că, înainte de spectacol, din avanscenă a evocat personalitatea dramaturgului I.D.Sîrbu, patronul teatrului din Petroşani, cu ocazia Centenarului naşterii sale, aniversat chiar în ziua premierei de la Cahul a piesei ”Herghelia albastră” care atinge, în bună parte și aspecte ce par desprinse din viața zbuciumată trăită de marele scriitor.
”Textul incomod al piesei, amplificat de regizorul Gheorghe Mândru, părea că va da naştere unui spectacol şi mai incomod, trimiterile sarcastice la realitatea politică venind în cascadă. Încordarea publicului a fost maximă. S-a râs puţin, ca la orice comedie amară. Dar spectacolul, bine strunit, şi-a captivat spectatorii timp de nouăzeci de minute, fără pauză”, spune Valeriu Butulescu despre premiera de la Cahul care s-a jucat în fața unui public format din autorităţile locale din Cahul, reprezentanţi ai Consulatului României, actori din Republica Moldova și numeroși iubitori de teatru.
Dramaturgul arată că abordarea regizorală a ”Hergheliei albastre”de la Cahul, una extrem de ingenioasă, l-a surprins plăcut. Asta deoarece ”moldovenizarea” acţiunii a conferit spectacolului un dramatism aparte. ”Deşi am scris “Herghelia albastră” în registrul teatrului absurd, piesa are linia ei logică. Un absurd programat. Mi-am dat seama, o dată în plus, ce puţin înţelegem noi lumea dintre Nistru şi Prut. Pe care continuăm să o privim oarecum de sus, cu aceeaşi nonşalanţă omniscientă, ca şi în perioada ineterbelică. Ferm convinşi că ni se cuvine, dată fiind coincidenţa de limbă. Basarabia a fost atâtea veacuri zona tampon dintre trei mari imperii. Care şi-au trecut-o din mână în mână, ca pe un ulcior cu vin de Cricova. În tot acest timp, populaţia a suferit profunde schimbări morfologice. Inclusiv de mentalitate. Desigur, moldovenii domină procentual. Dar celelalte etnii (ruşi, ucraineni, găgăuzi, bulgari etc) sunt bine individualizate. Limba interetnică a rămas tot rusa. Dar s-a creat un sincretism funcţional, pe baze ortodoxe, care particularizează fundamental această populaţie. Îi dă specificitate şi coeziune, chiar dacă nu o omogenizează. Republica Moldova are problemele ei. Multe dintre acestea (birocraţia, corupţia, evaziunea, exodul populaţiei, tensiuni interetnice) sunt şi problemele României. Probleme pe care o eventuală unire le adânceşte, nu le soluţionează. Pentru că ele nu se rezolvă cu poduri de flori. Şi nici cu lideri ca Dăncilă”, ne-a destăinuit Valeriu Butulescu.
De altfel, și presa din Republica Moldova a evidențiat acest eveniment cultural semnat de concitadinul nostru Valeriu Butulescu, TV Moldova precizând că un dramaturg din Petroşani lansează un nou gen de teatru pe o scenă din Republica Moldova! „Este o piesă despre curaj, despre verticalitatea naţională, despre demnitatea naţională”, a adăugat, la rândul său, regizorul moldovean Gheorghe Mândru, subliniind că este pentru prima dată când este abordat un asemenea gen la teatrul din Cahul.
Scriitorul este convins că lucrul cel mai bun pe care îl mai poate face România pentru Republica Moldova este să pledeze pentru integrarea acesteia în Uniunea Europeană. Să o ajute să atingă standardele impuse de aderare. ”Ar fi un eveniment cardinal, care ar permite Republicii Moldova unirea cu întreaga Europă de Vest, nu doar cu România. În acest context, schimburile culturale au rolul lor. Fiind vorba de rol, teatrul are şi el un cuvânt de spus”, a mai adăugat maestrul Valeriu Butulescu.
Piesa ”Herghelia albastră”, montată pe zeci de scene naționale, dar și în alte țări ale lumii, a avut premiera absolută în 2015 la Petroșani, unde este și în prezent jucată cu succes pe scena Teatrului ”Ion D. Sîrbu” într-un spectacol regizat de Nicoleta Dănilă.