Primarul municipiului Petroșani, Tiberiu Iacob Ridzi transmite, prin intermediul unui comunicat de presă, că a început demersurile privind realizarea, la nivelul Văii Jiului, a unei zone metropolitane, ca prim pas în derularea procedurilor pentru unitate administrativă și crearea unui singur UAT la nivelul Văii Jiului.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, declarația integrală a primarului Tiberiu Iacob Ridzi, pe acest subiect:
Dragi cetățeni,
Am reușit să fac un prim pas important privind declararea Văii Jiului drept zonă metropolitană, iar în ședința de vineri a Consiliului Local al Municipiului Petroșani voi promova o hotărâre de consiliu în acest sens. De asemenea, am trimis tuturor primarilor din localitățile Văii Jiului o adresă, prin care le-am lansat invitația de a ne asocia în vederea constituirii unei zone metropolitane a Văii Jiului. Acest lucru aduce unele beneficii zonei, în ansamblul ei, prima fiind aceea că acum putem circula între localități fără declarație pe propria răspundere.
Dar lucrurile nu trebuie să se oprească aici.
Următorul pas concret pe care o să îl fac constă în promovarea, cu sprijinul parlamentarilor PNL, a unui proiect de lege, în vederea modificării formei de organizare a Văii Jiului. Concret, propunerea mea este să avem o singură localitate care să însumeze cei peste 100.000 de locuitori, câți are la această dată Valea Jiului în întregul ei. Vom avea astfel posibilitatea să devenim cea mai mare localitate din România, raportat la întinderea ei. Iar acest lucru ne aduce o serie de beneficii concrete.
Astfel, cele mai mari avantaje constau în faptul că putem să accesăm fonduri europene mult mai multe, fiind, așa cum spuneam, o localitate unică, cu peste 100.000 de locuitori, iar în al doilea rând se reduc costurile cu administrația publică.
Concret, Valea Jiului va deveni un singur pol de dezvoltare, pentru care se vor lua măsuri unitare. De asemenea, o singură administrație la nivelul Văii Jiului, o voce unică, poate avea discuții mult mai aplicate cu instituțiile statului, dar mai ales cu partenerii externi. După cum menționam, există șansa accesării unor finanțări europene mult mai importante pentru proiecte de dezvoltare unitară, comparativ cu ceea ce pot face la această oră cele 6 administrații publice locale, mai mici și fărâmițate. Numărul consilierilor locali va fi diminuat la 23, față de peste 100 câți sunt la acastă oră în toate cele 6 localități ale Văii Jiului, ceea ce înseamnă o reducere a cheltuielilor. În plus, cheltuieli mai mici vor fi și în ceea ce privește aparatul tehnic al primăriilor, dar trebuie spus că numărul acestora nu se va reduce prin disponibilizări, ci pe cale naturală. În plus, vorbim despre o mai bună conlucrare în ceea ce privește domeniul sanitar, al spitalelor, dar și în legătură cu unitățile de învățământ, specificul acestora și orientarea lor unitară spre cerințele de pe piața muncii. Vreau să precizez că locuitorii Văii Jiului nu vor fi puși pe drumuri pentru rezolvarea problemelor administrative, pentru că aparatele tehnice de specialitate vor rămâne în fiecare oraș.
Doamnelor și domnilor,
Avem deja în comun, în întreaga Vale a Jiului, societatea de apă, transportul în comun, gestionarea deșeurilor, am înființat mai multe asociații de dezvoltare intercomunitară pentru gestionarea optimă a unor activități, astfel că unificarea localităților din Valea Jiului într-un singur oraș este doar următorul pas firesc și necesar. O decizie unică politico – administrativă este benefică mai ales în ceea ce privește atragerea fondurilor europene, care reprezintă cheia dezvoltării sustenabile a acestei zone.
S-a tot vorbit în ultimii ani despre crearea unei conurbații. Am fost primul care a ridicat această problemă la întâlnirea cu reprezentanții Băncii Mondiale, dar, făcând o analiză mai aprofundată, am ajuns la concluzia că o administrație unică în Valea Jiului este soluția reală pentru dezvoltare durabilă coerentă și eficientă a zonei în ansamblul ei.
Valea Jiului trebuie să devină un singur oraș! Împreună vom reuși!
Tiberiu IACOB-RIDZI
Primarul municipiului Petroșani