”Servitoarea” o piesă după A.P. Cehov, în regia lui Muriel Jakob Manea, rețeta unui aluat artistic de excepție, în premieră la Teatrul ”I.D. Sîrbu” din Petroșani

Home Cultură ”Servitoarea” o piesă după A.P. Cehov, în regia lui Muriel Jakob Manea, rețeta unui aluat artistic de excepție, în premieră la Teatrul ”I.D. Sîrbu” din Petroșani
”Servitoarea” o piesă după A.P. Cehov, în regia lui Muriel Jakob Manea, rețeta unui aluat artistic de excepție, în premieră la Teatrul ”I.D. Sîrbu” din Petroșani

Clasic, dar mereu actual, Anton Pavlovici Cehov este modelat ca un aluat perfect de cozonac de către regizorul Muriel Jakab Manea în ”Servitoarea”, un spectacol prezentat în premieră pe scena Teatrului ”I.D. Sîrbu” din Petroșani sâmbătă, 7 mai 2022. De fapt, Muriel Jakab Manea introduce abil și inteligent aluatul pentru a împleti, cu un absolut succes, două farse într-un act din vasta dramaturgie cehoviană: ”Cerere în căsătorie” și ”Tragedian fără voie”. Așa cum, tot în chip absolut inspirat, în prim-plan este adus rolul Servitoarei, un rol inventat exclusiv pentru acest spectacol, rol interpretat magistral de Oana Liciu-Gogu.

De altfel, întreaga intrigă a piesei se petrece în bucătăria Servitoarei din casa lui Stepan Stepanovici Chubukov, între oale, cratițe și tigăi care fac deliciul unui decor la fel de inspirat, realizat de Eliza Loboncz (care semnează scenografia acestui spectacol). Oana Liciu-Gogu face un rol de senzație în ”Servitoarea”, reușind să transforme un rol altminteri secundar, inexistent în cele două piese ale lui Cehov ce stau la baza acestei compilații, într-un rol de veritabil prim-plan. Și face acest lucru într-un mod cu atât mai admirabil cu cât, pe tot parcursul spectacolului, nu dă glas niciunei replici (poate cu excepția unor haioase și bine punctate onomatopee), dar reușește să atragă toată atenția prin spectacolul absolut fascinant al creării, modelării și utilizării aluatului și al tuturor ingredientelor acestuia, dar și prin felul în care, cu priviri și gesturi oacheșe, interacționează rând pe rând cu toate celelalte personaje, în scene de un haz provocator, aplaudate frenetic din sală.

Acțiunea piesei principale ce stă la baza acestui spectacol, ”Cerere în căsătorie”, aduce în atenție vizita lui Ivan Vasilievici Lomov (interpretat de Mihai Alexandru), vecinul moșierului Stepan Stepanovici Chubukov (interpretat de Daniel Cergă), venit să o ceară în căsătorie pe tânăra fiică a acestuia, Natalia Stepanovna (interpretată de Oana Crișan). Ivan Vasilievici Lomov vine la vecinul său, Stepan Stepanovici Chubukov să ceară mâna fiicei sale. Chubukov este fericit că Lomov a venit pentru acest lucru și nu ca să-i ceară înapoi banii împrumutați. Acesta își cheamă fiica și-i lasă singuri, pe cei doi ”porumbei” să vorbească, să se cunoască și să convină asupra mariajului. Ivan, puțin turmentat pentru a prinde curaj, își începe discursul pregătit în prealabil, dar acestea degenerează rapid într-o ceartă, fiecare afirmând că moșia Poiana Boilor aparține familiei din care face parte. Stepan Stepanovici intră și îi împacă, apoi iese iar pentru a-l lăsa pe Ivan Vasilievici să revină la subiectul vizitei și să-i ceară mâna fiicei sale. Dar cei doi se ceartă din nou, deoarece nu se pun de acord nici asupra unei alte dileme: al cărui câine de vânătoare este mai bun, Ugadai sau Otkatai? Supărat de faptul că Natalia Stepanovna nu-i dă dreptate, Ivan pleacă spre casa sa.

Acesta este și momentul în care în spectacolul ”Servitoarea”, regizorul Muriel Manea îl introduce în scenă pe Ivan Ivanovici Tolkaciov (interpretat de Mihai Sima), personajul principal din cealaltă farsă a lui A.P. Cehov ce stă la baza acestei inedite compoziții teatrale:  ”Tragedian fără voie”. Mihai Sima face, la rândul său, un monolog de excepție, în care-și deplânge soarta de om devotat muncii, casei și familiei, adus la disperare de obligațiile care decurg din aceste calități într-atât încât tremură din toate încheieturile și caută disperat un revolver ca să-și pună capăt zilelor.

Între timp, Stepan Stepanovici îi spune fiicei sale care este motivul adevărat al vizitei lui Ivan Vasilievici, iar la insistențele ei, acesta este chemat înapoi în bucătăria Servitoarei, dar inevitabil dialogul degenerează din nou și, în cele din urmă, Ivan Vasilievici cade secerat la pământ, spre disperarea familiei Stepanovici, compătimit chiar și de chinuitul familist Ivan Ivanovici. El este însă readus la viață imediat de Servitoare, după un ”tratament” cu făină, apă și drojdie, sub amenințarea clasicului făcăleț, ”arma” căruia nu-i poate rezista vreun bărbat. Nici mort ! Îndată ce se trezește, Stepan binecuvântează rapid căsătoria acestuia cu Natalia Stepanovna, în timp ce Servitoarea caută mai departe să atragă atenția unuia din ceilalți bărbați de pe scenă, aruncându-le ”bezele” într-un nor de praf de făină, în timp ce cortina cade în aplauzele infinite ale spectatorilor și între nepotolite hohote de râs, răsplata binemeritată a unei comedii pe care nu aveți voie să o ratați.

Sigur că așa cum se întâmplă în mai toate piesele lui Cehov, și în urma acestui spectacol rămân câteva semne de întrebare: Până la urmă, care dulău era mai ”tare”, Otkatai sau Ugadai? Și, de fapt, a cui era moșia de pe Lunca Boului? Sau unde e revolverul ? Dar, mai ales, cum Dumnezeu reușește Oana Liciu-Gogu (”Servitoarea”) să facă un aluat atât de perfect?

Dincolo de glumă, este evident că cele două texte scrise de Cehov pe la 1888-1889 sunt la fel de actuale, indiferent de timpul și locul în care s-ar petrece, pentru că umorul negru al lui Cehov, chiar dacă frizează absurdul, după cum consideră regizorul Muriel Jakab Manea, definește nu doar o anumită epocă, ci deseori însăși natura umană. ”Servitoarea este un personaj inventat și chiar dacă nu are text, ea devine cumva un coordonator al energiilor în spațiul pe care îl consider cumva exclusiv al ei, adică bucătăria. Am adus în acest spectacol și o doză din cultura japoneză, prin aparențele asumate de familia de ruși care a făcut o uniune prin căsătoria părinților Nataliei Stepanovna, Natalia luând mult ca aspect din cultura mamei, dar clocotind în ea sângele din genetica tatălui. Totuși, tatăl nu este rusul tipic, ci mai degrabă un hermafrodit oscilant între două lumi. Bucătăria servitoarei se transformă în acest spectacol într-un soi de cabinet psihiatric, unde toate angoasele subconștientului prind formă fizică și vorbită. Practic, e ”o harababură și un haos de nedescris”, după cum ar spune și tragedianul Tolkaciov”, explică Muriel Jakab Manea viziunea sa asupra ”Servitoarei” după A.P. Cehov, cea mai recentă piesă de teatru montată la Teatrul I.D. Sîrbu din Petroșani.

Un spectacol pe care vă recomandăm să nu-l ratați !

Foto: KLU Fotography