”Stop abandonului școlar!” La Petroșani se caută soluții de a ține copiii la școală

Home Educație ”Stop abandonului școlar!” La Petroșani se caută soluții de a ține copiii la școală
”Stop abandonului școlar!” La Petroșani se caută soluții de a ține copiii la școală

Chiar dacă, atunci când vine vorba despre educație, în general ne face o deosebită plăcere să consemnăm succesul copiilor noștri, nu putem trece cu vederea faptul că, dincolo de performanță, de succes și de vârfuri certificate la nivel județean, național sau chiar internațional, sectorul educațional al Văii Jiului are și o altă latură, deloc plăcută și deloc încurajatoare pentru ceea ce înseamnă viitorul comunităților de aici.

Abandonul școlar reprezintă în prezent una din cele mai mari probleme cu care se confruntă școala românească și îndeosebi unitățile de învățământ din Valea Jiului, iar vârsta la care copiii renunță la școală scade îngrijorător de mult. Evident, în fața unei astfel de realități, confirmate inclusiv prin studii sociologice, necesită intervenția autorităților în identificarea și operarea unor soluții care să schimbe această stare de fapt. Această temă a constituit, săptămâna trecută, și subiectul de interes al unei mese rotunde care a avut loc la Petroșani, eveniment la care au participat directori ai unităților de învățământ din municipiul Petroșani, primarul localității – Tiberiu Iacob Ridzi, inspectorul școlar general al județului Hunedoara – prof.dr. Maria Ștefănie și președintele Comisiei pentru Învățământ din Camera Deputaților – deputatul Natalia Intotero.

Intitulat ”La școală, cu mic, cu mare. Stop abandonului școlar” evenimentul a prilejuit prezentarea unui studiu sociologic întocmit sub egida Catedrei de Sociologie de la Universitatea din Petroșani, sub coordonarea sociologului Valentin Fulger, în colaborare cu postul local de televiziune Mondo TV, condus de jurnalistul Ionuț Drăgotesc. Aceștia sunt, de altfel, și cei care au prezentat în mod public rezultatele acestui studiu sociologic realizat în Valea Jiului, studiu care aduce în atenție, într-un mod cât se poate de categoric, realități nedorite din sistemul educațional din regiune, de la problema abandonului școlar, până la cele ale consumului de droguri și a bullying-ului în școli.

”Am apreciat deschiderea celor prezenți. Interacțiunea directă cu toți cei implicați în sfera educațională, de la elevi la cadrele didactice, la părinți și instituțiile abilitate în acest sens, societatea civilă, mediul academic și reprezentanții cultelor religioase, este mereu un bun prilej de a înțelege și mai bine nevoile reale. Ca să știm ce trebuie îmbunătățit, trebuie să înțelegem cu adevărat ceea ce nu funcționează”, a declarat primarul Tiberiu Iacob Ridzi.

În cadrul dezbaterilor, au fost prezentate și o serie de soluții pentru reducerea abandonului școlar. În acest sens, în opinia autorităților unele componente ale soluțiilor care trebuie adoptate ține de: asigurarea transportului gratuit pentru elevi și un program de masă caldă și sănătoasă în toate școlile din Valea Jiului și din România.

În opinia deputatului Natalia Intotero, președintele Comisiei pentru Învățământ din Parlamentul României, ultimii ani au făcut ca întreaga comunitate să fie mai conștientă de probleme și, în consecință, aceasta este de părere că acum trebuie acționat pentru accelerarea soluționării acestora. ”Trebuie să gândim constructiv și să folosim eficient oportunitatea de finanțare care este PNRR-ul. Știu și eu, și știm cu toții că se așteaptă cu mare interes noul pachet legislativ din domeniul educației. Este necesară consultarea tuturor factorilor implicați și o dezbatere publică serioasă, pornind de la toate aceste probleme semnalate în Educație, în ceea ce privește noul pachet legislativ”, apreciază deputatul Natalia Intotero.

Dincolo însă de aceste necesități, cert este că, în fața provocărilor majore pe care le ridică, inclusiv în Valea Jiului, problema abandonului școlar, triumviratul școală-administrație-părinți trebuie să acționeze de urgență, astfel încât fenomenul să nu ia o nedorită amploare în anii următori.