Home Stiri la zi Cercetători de la Institutul pentru Științe Spațiale, în frunte cu petrileanul dr. Laurențiu Caramete, pe podium la ”Gala Cercetării Românești 2023”

Zilele trecute a avut loc în București, la Ateneul Român, prima ediție a Galei Cercetării Românești. Pentru prima dată, în cadrul acestui eveniment, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a acordat o serie de premii pentru cercetare și inovare, având ca destinatari cercetători individuali și echipe de cercetare, formate atât din tineri cercetători (sub 40 de ani), cât și cercetători cu experiență, aceștia fiind selectați din nu mai puțin de 500 de aplicații primite din țară și din diasporă.

Între laureați s-a numărat și o echipă de cercetători de la ISS – Institute of Space Science din Măgurele (jud. Ilfov),care a fost una dintre cele 5 finaliste la Categoria ,,Echipe de cercetare” din cadrul competiției de proiecte de cercetare știinșifică organizată în cadrul primei ediții a Galei Cercetării Românești.

Remarcabil este, pentru noi, cei din Valea Jiului, faptul că echipa Institutului de Cercetări Spațiale, premiată la Gala Cercetării Românești, a fost condusă de dr. Laurentiu Caramete, observator în cadrul ISS, care este originar din orașul Petrila.

Echipa LISA ISS-Sci, condusă de Laurentiu Caramete și formată din Ana Caramete, Daniel Tonoiu, Petruta Stefanescu, Ovidiu Tintareanu Mircea, Daniel Felea, doctoranzii Alice Păun și Răzvan Balașov și studentele la master Flori Pîslan și Maria Ișfan, a avut în ultimii ani contribuții importante la Misiunea Spațială LISA, una dintre cele mai mari misiuni ale Agenției Spațiale Europene, menită să detecteze semnalele de unde gravitaționale provenite în principal de la sisteme binare în evoluție din Univers.

Printre cele mai importante contribuții ale echipei de cercetători condusă de Laurențiu Caramete amintim:

– Realizarea unor aplicații bazate pe inteligență artificială pentru procesarea rapidă și caracterizarea semnalelor ce vor fi detectate de Misiunea LISA. Identificarea și clasificarea rapidă a semnalelor este esențială pentru realizarea unuia dintre obiectivele principale ale Misiunii, și anume, generarea de alerte pentru alte observatoare la sol și în spațiu, pentru studierea „multi-mesager” a evenimentelor vizate.

– Implementarea acestor aplicații pe diferite platforme de calcul precum CPU, GPU, FPGA și inclusiv pe calculatoare cuantice, pentru a fi aliniați la progresele tehnologice ce se întrevăd în viitor.

– Simularea sistemelor astrofizice în interacțiune (de exemplu găuri negre binare) și generarea de forme de unde gravitaționale pentru antrenarea sistemelor de prelucrare de date.

– Dezvoltarea de cataloage de mase de găuri negre și estimarea numărului de evenimente ce pot fi detectate de către misiunea LISA pentru a determina cerințele tehnice ale sistemelor de detecție în spațiu și a sistemelor de prelucrare de date de la sol.

Nu în ultimul rând, echipa are o importantă contribuție la popularizarea științei și formarea de noi cercetători, prin implicarea în numeroase evenimente de popularizare atât pentru publicul larg cât și pentru elevi și studenți și prin dezvoltarea de aplicații software pentru popularizare, utilizând cele mai noi tehnologii existente în domeniu (VR & AR).

Gala Cercetării Românești – ediția I s-a desfășurat în prezența fostului președinte al României, Emil Constantinescu, a Primului Ministru al României, Nicolae-Ionel Ciucă,și a ministrilor Educației – Ligia Deca, respedtiv Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian Burduja. Aceasta a avut ca scop evidențierea activității și rezultatelor cercetătorilor romani din țară și din străinătate.