Furtul capacelor de canal rămâne o problemă pentru Apa Serv Valea Jiului

Furtul capacelor de canal rămâne o problemă pentru Apa Serv Valea Jiului

Chiar dacă nu mai are amploarea din anii trecuți, furtul capacelor de la gurile de canalizare de pe domeniul public al localităților din Valea Jiului rămâne, în continuare, o problemă pentru Apa Serv Valea Jiului. Asta deoarece înlocuirea acestora presupune și o cheltuială serioasă, dar mai ales pentru faptul că lipsa acestor capace aduce un risc crescut de accidente pentru oameni și autovehicule.

Directorul general al Apa Serv, ing. Cristian Ionică spune că, în cursul anului 2024, reprezentanții operatorului regional de apă și canalizare au identificat 24 de situații în care capacele de fontă de la gurile de aerisire ale sistemului public de canalizare au dispărut. „În unele situații, cei care ne informează asupra gurilor de canal rămase descoperite odată cu furtul capăacelor de fontă sunt chiar cetățenii și le mulțumim pentru acest lucru. Alteori, primit înștiințarea unor astfel de situații de la Poliție, pentru că oamenii reclamă lipsa capacelor la numărul unic de urgență 112. În multe situații, descoperim această problemă prin intermendiul angajaților noștri care asigură, periodic, vizitarea gurilor de canalizare din întreaga Vale a Jiului”, spune ing. Cristian Ionică.

Acesta preciează că, de fiecare dată, Apa Serv Valea Jiului acționează cu responsabilitate pentru înlăturarea pericolelor pe care le prezintă furtul capacelor de canalizare, acestea fiind înlocuite cu elemente de siguranță noi, din beton sau cu capace din material composit, în speranța că aceste soluții nu-i vor mai tenta pe hoți. Însă, așa cum precizează directorul general al Apa Serv, toate aceste intervenții costă, iar costurile nu sunt foarte mici. „Anul acesta, spre exemplu, ne-au dispărut 24 de capace din fontă de la gurile de canalizare din localitățile Văii Jiului. Deși nu au fost identificați hoții și nici nu au fost găsite aceste capace la centrele de colectare, pentru noi este cât se poate de clar că furtul acestora este opera hoților de fier vechi. Pentru a limita tentațiile acestora, noi avem în planul de măsuri înlocuirea acestor capace de fontă cu cele din beton sau cu cele din material composit. Însă montarea acestor tipuri de capace, presupune derularea unor lucrări suplimentare, pentru că vechile rame nu sunt compatibile cu aceste tipuri noi de capace și atunci trebuie să contruim și rame noi, costurile fiind relativ mari pentru fiecare intervenție pe care o desfășurăm în acest scop. Dar, asumăm aceste costuri, pentru că siguranța oamenilor și a traficului este mai importantă”, spune ing. Cristian Ionică.

Pentru ca intervențiile celor de la Apa Serv Valea Jiului să fie cât mai rapide în situațiile în care sunt semnalate astfel de probleme, reprezentanții operatorului spun că, dincolo de sesizarea la 112 sau de reclamațiile făcute pe rețele sociale, mult mai eficientă este sesizarea problemelor de acest fel la Dispeceratul Apa Serv, disponibil 24 de ore din 24, la numerele de telefon: 0254-541.861 sau 0354-108.203 sau 0766.008.152. „Odată ce primim apel în Dispecerat echipele noastre de intervenție acționează imediat. Recent, spre exemplu, am avut o astfel de situație chiar pe zona centrală a municipiului Petroșani, în intersecția de la Lidl, acolo unde la nici 10 minute de la primirea telefonului care ne sesiza dispariția unei guri de canalizare din carosabil, echipa noastră a fost la fața locului pentru a rezolva problemlă. Aici a fost o situație și mai specială, pentru că respectiva gură de canalizare nici măcar nu era a noastră, ci a celor de la telecomunicații, dar am intervenit rapid pentru a preîntâmpina orice problemă care ar fi putut avea urmări grave în trafic”, spune directorul ASVJ, ing. Cristian Ionică.

În ceea ce privește denivelările generate în carosabil de diverse lucrări care au avut loc în ultimii ani la rețelele de apă și canalizare, directoruyl general al ASVJ spune că, în cea mai mare parte acestea apar în perioada de garanție a lucrărilor și atunci, potrivit contractelor încheiate cu Apa Serv, constructorul are obligația de a face aceste reparații la sesizarea operatorului. Există însă și situații unde apar astfel de probleme la lucrările realizate în regie proprie sau după ieșirea din perioada de garanție și atunci revine operatorului obligația de a rezolva aceste probleme. O situație de acest fel este, spre exemplu, în zona Dărănești de la Petroșani, acolo unde se repară în prezent gurile de canalizare de pe DN, urmând ca ulterior să fie făcute și reperarațiile necesare la covorul de asfalt.