Home Educație Noaptea Cercetătorilor aduce în atenția elevilor energia regenerabilă din Geoparcul Țării Hațegului

Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, administrat de Universitatea din București și Geoparcul aspirant UNESCO Ținutul Buzăului se alătură Nopții Cercetătorilor Europeni 2021. Evenimentul va avea loc, la nivel național, în 24 și 25 septembrie.

Ediția din acest an are ca temă principală energia verde prin „ReCoNnect – The Green Deal” și invită publicul larg la descoperirea, într-un mod interactiv, educativ și distractiv a științei și a rezultatelor muncii cercetătorilor.

Din acest motiv, Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului și-a propus să aducă cercetarea în mediul rural și, mai mult decât atât, îi provoacă pe elevii din cadrul Rețelei EduGeoparc să descopere energia verde din comuna lor. Ei se vor întâlni cu specialiști care le vor da detalii despre cum se produce energia verde și vor putea dezbate împreună, în cadrul unor discuții în cadrul comunității – „community talks” intermediate de Geoparc, teme legate de energia curată și viitorul planetei Pământ.

Hidrocentrala de la Sântămăria Orlea, una dintre cele 9 din amenajarea hidroenergetică Râu Mare Retezat, va fi punctul de plecare într-o discuție despre cum văd tinerii de azi producerea de energie de mâine. La Baru participanții vor putea descoperi împreună cu specialiștii de la Euroelectric srl cum se fabrică panourile fotovoltaice și stațiile pentru încărcarea mașinilor electrice dar și cum vor circula autoturismele viitorului. Rolul acestor activități este de a-i apropia pe copii de știință. „Plastic vorbind, rolul Nopții Cercetătorilor e să ne facă să nu ne fie frică de știință, să nu ni se pară complicată nici matematica, nici fizica, nici chimia și să vedem că ceea ce ne înconjoară are o explicație, iar aparatele pe care le folosim au la bază rezultatele unor cercetări. În același timp, sunt foarte mulți copii care pot să devină cercetători sau pot să lucreze în domenii specifice științelor, dar încă nu și-au descoperit abilitățile. Și atunci, Noaptea Cercetătorilor îi ajută să se descopere, să își descopere abilitățile și să descopere cum funcționează lucrurile în jurul lor”, afirmă Alexandru Andrășanu, directorul Geoparcului Internațional UNESCO Țara Hațegului și membru în echipa de coordonare a evenimentului la nivel național.

La ediția din acest an a evenimentului participă institute naționale de cercetare – dezvoltare, universități, muzee și organizații relevante la nivel național pentru implicare comunitară. Activitățile se vor desfășura în 21 de locații, printre care și geoparcurile din Țara Hațegului și Ținutul Buzăului.

„ Pentru Geoparcul Internațional UNESCO Țara Hațegului, Noaptea Cercetătorilor reprezintă o șansă de a fi partener cu entități din toată țara, institute de cercetări, universități, muzee, organizații neguvernamentale astfel încât activitățile pe care le derulăm în cadrul Rețelei EduGeoparc cu partenerii noștri profesori și școlile din zonă, să fie promovate la nivel național. Ele sunt foarte importante pentru că ne leagă mai mult de școală, sunt în continuarea școlii, dar în același timp reprezintă și o activitate de bază a Geoparcului, aceea de a lega cercetarea de educație și de lumea reală. În felul acesta, Universitatea din București este prezentă în Țara Hațegului prin activități specifice care vor fi derulate în această zi specială dedicată cercetării, o zi internațională, la nivel european”, apreciază Alexandru Andrășanu.

Noaptea Cercetărtorilor Europeni este un eveniment derulat anual în peste 300 de orașe de pe continentul nostru. „ReCoNnect – The Green Deal” este organizat într-un consorțiu din care fac parte: Institutul Național de Cercetare- Dezvoltare Pentru Fizică și Inginerie Nucleară – Horia Hulubei, Universitatea din București, Universitatea Babeș Bolyai din Cluj, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea Dunărea de Jos din Galați, Institutul Național de Cercetare- Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor, Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Pământului, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Optoelectronică, Institutul de Științe Spațiale, Institutul de Fizică Atomică, Federația Fundațiilor Comunitare din România și Fundația Comunitară București.

La nivelul Uniunii Europene, Noaptea Europeană a Cercetătorilor se înscrie în seria Acțiunilor Marie Sklodowska-Curie finanțate prin proiectul cadru Horizon 2020.