Parlamentul României a adoptat un proiect de lege, inițiat de deputatul hunedorean Natalia Intotero, prin care imobilele aferente fostei căi feroviare Deva-Brad pot fi preluate de către administrațiile publice locale din zona respectivă. Legea a fost adoptată cu 175 de voturi favorabile, cu toate că au mai fost 48 de voturi împotrivă și 30 de abțineri.
”Vorbim despre 833.177 m2 de teren abandonat, pe care nu mai există nici urmă de cale ferată, acesta urmând să ajungă în administrarea municipiului Brad și al comunelor Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara și Băița. Acestea urmează să se asocieze și să contureze un proiect turistic de mare anvergură, contribuind astfel la dezvoltarea întregii zone. Mulțumesc doamnei primar Camelia Bedea (din Vălișoara) și domnilor primari Florin Cazacu ( din Brad), Mihai Gabriel Irimie (din Șoimuș), Calin Dorin Dud (din Luncoiu de Jos) lu Damian Diniș (din Băița) și le doresc mult succes în realizarea proiectului. Totodată, mulțumesc colegilor parlamentari care au înțeles importanța acestui proiect legislativ și au votat pentru dezvoltarea județului Hunedoara”, a declarat deputatul social-democrat Natalia Intotero.
Construcţia liniei de cale ferată Deva-Brad a început în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în anul 1940. Evreii și prizonierii de război sovietici sunt cei care au trudit, la început, pentru construcția căii ferate, finalizată în propoție de 60% la finalul războiului. Însă, relieful rutei a prezentat foarte multe probleme de ordin tehnic, construcția fiind abandonată în anul 1946.
În anul 1976, autoritățile au reluat construcția și au conturat un mare proiect de infrastructură. Opt ani mai târziu, lucrările erau finalizate, acest lucru fiind văzut ca o mare realizare. Cu mare fast, linia feroviară a fost inaugurată în 11 decembrie 1987, când primul tren de călători care a pornit din Deva a ajuns, după o oră şi 35 de minute, în Brad. Zece ani mai târziu, în 1997, din cauza unor calamități linia feroviară s-a închis pe segmentul Păuliș Lunca-Brad, motivându-se instabilitatea terenului în mai multe puncte.
Administrațiile locale din zonă au subliniat în mai mult rânduri, de-a lungul timpului, potențialul turistic al rutei abandonate, prezentându-și deschiderea și disponibilitatea pentru preluarea și valorificarea acesteia. Ruta căii ferate Mintia-Brad trece, printre altele, prin UAT-urile Șoimuș, Luncoiu de Jos, Vălișoara, Băița și Brad. Traseul este unul spectaculos, care prezintă un real potențial turistic. Viaductul Luncoiu, de exemplu, poate reprezenta un punct important pe harta turistică regională, cu implicarea corespunzătoare.