Un bilanț provizoriu al activității anului 2021, prezentat de conducerea Apa Serv Valea Jiului, arată că în activitatea de întreținere și reparații a rețelelor publice de apă și canalizare din aria de operare au implicat necesitatea intervenției pentru un număr total de 3757 de situații.
Șeful Serviciului Exploatare al ASVJ, ing. Florin Ciucur arată că, dintre acestea, 2089 de lucrări au vizat rezolvarea unor situații privind întreținerea și reparații curente la rețele de apă potabilă, iar alte 1668 de lucrări au avut în vedere intervenții la sistemul de canalizare ape uzate și menajere. Valoric, toate aceste intervenții au însemnat pentru compania de apă un efort financiar de peste 3 milioane de lei.
O parte din aceste lucrări au survenit și ca urmare a sesizărilor primite de la abonați, care au semnalat diverse probleme și disfuncționalități. Astfel, la Dispeceratul Apa Serv Valea Jiului au fost înregistrate 3000 de sesizări și reclamații, 1600 dintre acestea pe segmentul alimentării cu apă și 1400 pe segmentul de canalizare. Ing. Florin Ciucur spune că fiecare dintre sesizările primite a fost analizată cu maximă atenție și, în funcție de fiecare situație în parte, s-a acționat pentru remedierea problemelor semnalate.
Directorul general al Apa Serv Valea Jiului, ing. Cristian Ionică este însă de părere că au mai existat, probabil, o serie de probleme semnalate în exploatarea rețelelor de apă și canalizare, având în vedere faptul că încă mulți oameni preferă ca, în loc să informeze compania de apă asupra acestora, preferă să-și exprime nemulțumirile pe rețelele de socializare. ”Nu ne deranjează acest lucru însă, din păcate modul acesta de interacțiune nu conduce și la rezolvarea problemelor semnalate. Sigur că suntem atenți și la postările de pe facebook, mai ales pe pagina noastră și preluăm inclusiv pe telefoanele personale sesizările făcute de cetățeni, însă forma cea mai rapidă și cea mai sigură de a putea răspunde rămâne sesizarea telefonică făcută la Dispecerat. Și pe mine, dacă mă sună cineva și-mi semnalează o spărtură sau orice altă problemă, primul lucru pe care-l fac este să sun la Dispecerat, astfel încât sesizarea respectivă să fie înregistrată, iar echipele de intervenție să poată acționa în mod operativ”, explică ing. Cristian Ionică.
Acesta invită, de altfel, beneficiarii ca orice fel de situație cu care se întâlnesc sau pe care o observă să fie adusă, de îndată, în atenție la Dispeceratul Apa Serv, la numărul de telefon 0354.108.203, care este disponibil 24 de ore din 24.
Sigur că, dincolo de interacțiunea cu cetățenii, în identificarea problemelor sau avariilor de pe rețelele de apă și canalizare, acestea sunt monitorizate permanent și de echipele Apa Serv. Șeful Serviciului Exploatare, ing. Florin Ciucur arată însă că, în acest moment, Apa Serv are în administrare pe rețeaua de alimentare cu apă potabilă un total de 612,375 km de rețele, din care 131,790 km reprezintă conducte de aducțiune, 372,809 km rețele de distribuție și 107,776 km branșamente. Similar, pe rețeaua de canalizare, Apa Serv administrează în prezent un sistem în lungime totală de 267,745 km, precum și două stații de epurare. ”Nu este foarte ușor să supraveghezi în totalitate această vastă rețea care cuprinde, în total, aproape 1000 de km de rețele de apă și canalizare, motiv pentru care colaborarea noastră cu beneficiarii, cu cetățenii, este una esențială”, spune ing. Florin Ciucur.
Acesta atrage, în același timp, atenția că, deși în ultimii ani s-au înregistrat progrese în ceea ce privește utilizarea corectă a rețelelor publice de apă și canalizare, încă mai există situații în care, din pricina utilizării incorecte mai ales în ceea ce privește rețelele de canalizare, apar o serie de situații care creează mari probleme atât echipelor de intervenție, dar care generează și situații neplăcute, prin înfundarea canalizărilor și refularea acestora pe domeniul public. ”Încercăm să conștientizăm cetățenii, inclusiv prin derularea unor campanii de informare cum a fost cea intitulată ”Canalizarea nu e coș de gunoi” prin care facem apel la beneficiarii noștri să utilizeze în mod corect rețelele de canalizare, dar încă ne confruntăm cu situații în care oamenii nu înțeleg că nu se aruncă în canalizare șervețele umede, pamperși, cârpe sau varză murată ori mai știu eu ce alte gunoaie. Fac și cu acest prilej un apel la toți beneficiarii noștri să utilizeze corespunzător rețelele de apă și de canalizare”, spune ing. Florin Ciucur.
Un alt capitol important al activității de exploatare ar rețelelor de apă potabilă îl constituie continuarea programului de individualizare a branșamentelor. În cursul acestui an s-au executat 1126 de branșamente separate pentru stabilirea unor raporturi echitabile între operator și utilizatori.
De altfel, o analiză a activității comerciale a ASVJ arată că, în anul 2021, raporturile comerciale dintre Apa Serv și beneficiarii săi au fost unele, în cea mai mare parte, corecte. ”Înregistrăm un procent bun de colectare a facturilor curente și am reușit chiar să recuperăm din debitele restante, iar acest lucru ne-a permis ca, în ciuda creșterilor mari de prețuri la energie, reactivi și chiar la apa brută, să putem menține în echilibru funcționarea companiei. Suntem o societate comercială și funcționăm pe principiile economiei de piață și e îmbucurător faptul că am reușit să păstrăm în echilibru balanța veniturilor și cheltuielilor, motiv pentru care le mulțumim tuturor beneficiarilor care au înțeles să-și onoreze la termen plata facturilor pentru consumul de apă și pentru serviciile de canalizare”, mai arată ing. Cristian Ionică, directorul ASVJ.