În lipsa interesului public pentru valorificarea la potențial maxim a faptului că, în urmă cu mai bine de opt decenii, genialul artist Constantin Brâncuși turna, în Atelierele Centrale de la Petroșani, modulele monumentalei sale lucrări ”Coloana fără de sfârșit” (”Coloana infinitului” cum este aceasta cunoscută în prezent), la inițiativa lui Ovidiu Rizopol, unul dintre cei mai activi brâncușologi contemporani din țara noastră, cu sprijinul voluntar al membrilor Asociației Petro Aqua, a fost realizat un panou de informare turistică în care sunt prezentate elemente esențiale de informare asupra acestui fapt remarcabil din istoria artei universale. Panoul este amplasat la Peștera Bolii, obiectiv turistic îngrijit de asemenea de Asociația Petro Aqua
În prezent, dincolo de acest util și necesar panou de informare realizat de Asociația Petro Aqua, singurele semne ale acestei importante realizări din istoria arte universale – realizarea ”Coloanei Infinitului” a lui Constantin Brâncuși – în municipiul Petroșani pot fi văzute pe o placă memorială amplasată undeva într-un colț al clădirii Primăriei din localitate și, secvențial, într-un stand al Muzeului Mineritului. Ceea ce, în opinia lui Ovidiu Rizopol, dar și a altor promotori ai culturii locale, este puțin, mult prea puțin față de cât ar merita și față de câtă imagine pozitivă ar putea aduce Petroșaniului și Văii Jiului acest lucru.
Situația s-ar putea schimba, încă din acest an, în mod radical însă nu la Petroșani, ci la Petrila, o localitate mult mai deschisă pentru cultură. După cum se știe, din septembrie 2018, chiar la intersecția străzii principale din Petrila cu strada Minei, la capătul căreia se află Exploatarea Culturală Petrila, se află o lucrare artistică deosebită, realizată de artistul Darius Hulea, care aduce un omagiu lui Ion D. Sîrbu, personalitatea culturală emblematică a Petrilei și lui Constantin Brâncuși, artistul care a așezat Valea Jiului pe harta culturii universale.
Potrivit administratorului public al județului Hunedoara, Costel Avram, eforturile voluntarilor de la Asociația Petro Aqya, condusă de Imre Szuhanek de a introduce în circuitul turistic și cultural al Văii Jiului dovezile faptului că impresionanta ”Coloană a Infinitului”, lucrare definitorie din creația brâncușiană, a fost de fapt realizată la Petroșani, în fostele Ateliere Centrale (UNIROM) vor fi în sfârșit încununate de succes, odată cu înființarea, în spațiul Exploatării Culturale Petrila, a unui sector dedicat special marelui artist.
”Județul Hunedoara îl va omagia pe Constantin Brâncuși! Nu știu câți cunosc faptul că modulele Coloanei Infinitului au fost turnate în fontă în septembrie 1937 la Atelierele Centrale din Petroșani (ACP – ulterior UMIROM). Șeful proiectului a fost inginerul Ștefan Georgescu-Gorjan, proiectul de execuție și calculele au fost făcute de inginerul Nicolae Hasnas, execuția stâlpului central a fost coordonată de maistrul-șef Ion Romoșan iar execuția modelului în lemn a fost făcută de maistrul tâmplar Carol Flisec în colaborare directă cu Brâncuși, care sosise de la Paris special pentru a supraveghea turnarea coloanei. Din păcate, în lipsa interesului manifestat la Petroșani pentru o mai bună valorificare a moștenirii lui Brâncuși, un panou care informează asupra legăturii sale cu Valea Jiului se găsește în prezent doar la Peștera Bolii și a fost amplasat prin grija unuia dintre cei mai mari brâncușologi din România, Ovidiu Rizopol, cu sprijinul voluntar al membrilor Asociației Petro Aqua, avându-l ca președinte pe Imre Szuhanek. Consiliul Județean Hunedoara acordă sprijin Asociației Petro Aqua pentru toate proiectele. Și pot să vă spun, în premieră, că viitoarea Exploatare Culturală Petrila, în prezent intrată în proprietatea Consiliului Județean Hunedoara, va avea cu siguranță un sector Brâncuși, pe măsura valorii și importanței sale pentru România și arta românească!”, a declarat Costel Avram, administrator public al județului Hunedoara.