Strategia de dezvoltare și marketing turistic a Văii Jiului a fost lansată în dezbatere publică de OMD Valea Jiului

Strategia de dezvoltare și marketing turistic a Văii Jiului a fost lansată în dezbatere publică de OMD Valea Jiului

Încă de la constituirea sa ca rod al parteneriatului public-privat realizat de autoritățile publice locale, mediul de afaceri și societatea civilă, Organizația de Management al Destinației Valea Jiului și-a propus să structureze principalele direcții de acțiune comună care să facă posibilă dezvoltarea accelerată a sectorului de turism, considerat a fi unul dintre principalele motoare de dezvoltare locală a regiunii în anii următori, după restructurarea și închiderea sectorului industrial al extracției carbonifere.

În acest context, în ultimele luni, sub coordonarea unor specialiști în domeniu, la OMD Valea Jiului s-a lucrat intens la elaborarea noii „Strategii de dezvoltare și marketing turistic al Văii Jiului” pentru perioada 2025-2035.

Liliana Scarlat, manager interimar al OMD Valea Jiului, spune că Strategia este construită în concordanță cu principalele documente cadru pentru tranziția Văii Jiului și dezvol-tarea turismului, asigurând eligibilitatea pentru finanțare și coerență strategică.  „Strategia propune o redirecționare istorică a Văii Jiului, aflată în tranziție după închiderea industriei miniere. Turismul nu este tratat ca o opțiune secundară, ci ca motor strategic de reconversie economică, capabil să genereze locuri de muncă, investiții, venituri locale și o nouă identitate regională. Această aliniere permite finanțarea integrată a proiectelor, evită suprapunerile investiționale și poziționează turismul ca pilon al tranziției economice în Valea Jiului”, spune Liliana Scarlat.

Potrivit acestei Strategii, ținta strategică este aceea ca, până la finalul orizontului de timp stabilit pentru anul 2025, activitățile de turism derulate în Valea Jiului să conducă la o creștere a PIB-ului regional la 23-30%. „Viziunea noastră este aceea că, în 2035, Valea Jiului este o destinație montană matură și conectată, recunoscută la nivel național și internațional pentru experiențele sale naturale, culturale și identitare. O destinație all-season, cu infrastructuri mo-derne, produse turistice distinctive și un lanț valoric local activ, în care gastronomia, patrimoniul și comunitățile își găsesc locul firesc. Turismul contribuie substanțial la economia locală, generând între 25% și 30% din PIB, iar calitatea vieții crește prin locuri de muncă, investiții sustenabile și o cultură autentică a ospitalității. Valea Jiului devine un model de regenerare montană și de colaborare public–privat, în care OMD asigură coerență, calitate și direcție strategică”, spune Liliana Scarlat, managerul interimar al OMD Valea Jiului.

Strategia propune obiective măsurabile pe termen scurt (2026–2028), care validează funcționalitatea OMD valea Jiului și direcția de evoluție a destinației, respectiv:

– realizarea și promovarea unui brand de destinație și creșterea notorietății acestuia la nivel național;

– atragerea de investiții majore, publice și private, din programele europene și naționale, dar și prin investiții private, având ca destinație sectorul turistic;

– certificarea operatorilor de turism și promovarea acestora prin mijloace de marketing moderne;

– realizarea de cursuri de calificare pentru cei care activează în domeniul ospitalității și al turismului;

– realizarea unor evenimente publice menite să contribuie la creșterea atractivității turistice a zonei;

– dezvoltarea unui portofoliu competitiv de produse turistice și extinderea sejurului mediu;

– consolidarea parteneriatelor strategice și a colaborării public-privat etc.

Noua Strategie de dezvoltare și marketing turistic al Văii Jiului prezintă punctele tari dar și vulnerabilitățile pe care comunitatea locală trebuie să le depășească pentru a atinge obiectivul principal și anume acela de a transformat Valea Jiului într-o regiune turistică de interes național pe tot timpul anului. În acest scop au fost stabilite și 6 direcții strategice de acțiune, oferind inclusiv soluțiile pentru ca acestea să poate fi puse în practică.

Documentul a fost lansat, în aceste zile, în dezbatere publică, astfel că toți cei care au observații sau recomandări, le pot transmite până la 24 decembrie 2025, la adresa:
contact@omd-valeajiului-oficial.ro  cu mențiunea „Consultare publică – Strategie turism”. Documentul complet al Strategiei de Dezvoltare și marketing Turistic Valea Jiului 2025-2035 poate fi vizualizat și descărcat urmând linkul: https://www.valeajiului.eu/anunturi/fk67w4ou93k5dffwpgux83npg2xrvg

„Strategia de Dezvoltare și Marketing Turistic Valea Jiului 2026–2035 propune un cadru unitar, modern și apli-cat prin care destinația își poate valorifica resursele, își poate depăși vulnerabilitățile și își poate construi un model de dezvoltare sustenabilă, aliniat tranziției economice post-minerit. Direcțiile strategice, programele și mecanismele de implementare conturează o traiectorie clară: de la organizare și infrastructură, la produse, marketing, impact și reziliență.

Succesul strategiei depinde de colaborarea tuturor actorilor – administrații, mediul privat, comunități, insti-tuții, ONG-uri și parteneri externi. OMD Valea Jiului devine instrumentul central al acestei cooperări, asigu-rând coerența, coordonarea și ritmul intervențiilor.

Prin asumarea colectivă a acestei viziuni, Valea Jiului poate deveni, în următorul deceniu, o destinație mon-tană matură, competitivă și recognoscibilă la nivel național și internațional — un exemplu de regenerare eco-nomică și socială, construită pe identitate, natură și oameni”, a mai spus managerul de destinație interimar al OMD Valea Jiului, ec. Liliana Scarlat.

Foto coperta: Cartiwrul Ștefan din municipiul Lupeni – fotografie realizată de Sergiu Vințan